23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fackkrav på T-upphandling

Fackföreningen SEKO kör igång kravmaskinen på SL inför den pågående upphandlingsprocessen för Stockholms tunnelbana: Alla jobben och förmånerna kvar, kräver facket.
FAKTA/
Tunnelbanekandidaterna
MTR



S-bahn Berlin



T-banebolaget AB



Stockholm Tub AB



Svenska Tågkompaniet/Nedrailways



Veolia









1. , ägt till 75 procent av Hongkongs stad. 2. , dotterbolag till Deutsche Bahn (DB) 3. , ägt av franska EuRailCo och danska DSB. 4. , ägt av Keolis Nordic AB och Arriva Skandinavien AS. 5. , ägt av norska NSB. 6. , franskt bolag som driver tunnelbanan i dagSL:s ledning ville inte avslöja hur många bolag som lagt bud på Stockholms tunnelbana när anbudstiden gick ut i fredags. Dagens Nyheter kunde dock samma dag leverera hela listan - av de ursprungligen tio budgivarna återstod sex företag när SL stängde inkorgen. Fyra bolag hade då dragit sig ur striden. (Se faktarutan) Även fackföreningen SEKO hade tidigt klart för sig vilka de sex tunnelbanekandidaterna var. Vem som än vinner upphandlingen ska, enligt SEKO, ställa upp på en rad viktiga krav: Personal och befintliga avtalsvärden ska tas över av den nya tunnelbaneoperatören. Möjligheten att få gå i pension vid 63 års ålder, ibland 61 års ålder, ska vara kvar, tycker facket. Dessutom kräver SEKO ett omfattande samarbete inför den nye operatörens övertagande av tunnelbanan. Facket ska vara med och lägga fram sin syn på anbudsgivarna, tycker facket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109