23948sdkhjf

Bort med straffskatterna!

Slopa straffskatterna på busstrafiken - det kräver Bussbranschens Riksförbund som nu vill att de fyra olika skatter som drabbar kollektivtrafiken slopas eller sänks kraftigt.
- Att fler måste resa kollektivt om vi ska klara klimatmålen är de flesta idag överens om. Nu ger vi regeringen konkreta förslag på hur man genom skattesänkningar och regelförenklingar kan ge bussbranschen förutsättningar för att utvecklas och därmed nå målet om en fördubblad kollektivtrafik i framtiden, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund (BR).

Under måndagen sände Anna Grönlund och BR in en skrivelse till regeringen med ett förslag på hur problemen ska lösas. I förslaget anger bussbranschen att det är mycket angeläget att skattetrycket för busstrafiken sänks. Branschen kräver att energiskatten på dieseln sänks med 99 öre. Att fordonsskatten på bussar sänks kraftigt. Att trafikförsäkringsskatten sänks eller tas bort helt samt
att förslagen om nya avgifter för bussbolagen och en avgiftsfinansierad myndighetsutövning stoppas.

Under det senaste året har dieselpriserna ökat med ungefär 33 procent, som en följd av stigande bränslepriser på råvarubörserna och ett allt högre skattetryck. Ungefär 28 procent av dieselprishöjningen det senaste året beror på energiskattehöjningar. Eftersom 90 procent av den svenska bussparken drivs med diesel får pris- och skattehöjningarna stora ekonomiska konsekvenser för branschen. Bara på ett år har busstrafikens kostnader ökat med mer än 500 miljoner kronor.

- Höjda miljö- och koldioxidskatter utgör en central del av klimatpolitiken och är självklart ett viktigt instrument för att minska utsläppen av växthusgaser. Samtidigt är kollektivtrafiken, där bussen står för mer än 70 procent av de lokala och regionala resorna, ett verktyg för att nå minskade utsläppsnivåer. Problemet är att de energiskatter som ska rädda vårt klimat också drabbar busstrafiken och då gör mer skada än nytta. En stillastående buss innebär ju att färre reser kollektivt, säger Anna Grönlund.

Dagens höga bränslepriser och energiskatter riskerar även att skapa en ny allvarlig ekonomisk och finansiell kris för bussbolagen, som redan före de senaste årets pris- och skattehöjningar haft låg lönsamhet. Detta gör det svårt för branschen att utveckla busstrafiken och locka fler resenärer.

Trots att politiker i alla läger är rörande eniga om att kollektivtrafikens andel av privatresorna måste öka så har samma politiker sett till att skapa en allvarlig ekonomisk och finansiell kris för bussbolagen genom de höga skatterna, anser Anna Grönlund.

Dagens moderna dieselbussar är ett bra alternativ till privatbilar drivna på bensin. En buss tar upp till 50 resenärer och drar i snitt 3 liter diesel milen, och redan vid 12 resenärer är bussen miljövänligare än privatbilen med en förare.

- Bussen utgör idag ryggraden i svensk kollektivtrafik och i stora delar av landet är bussen den enda kollektivtrafiken som finns. Därför är det angeläget att de företag som ska utveckla kollektivtrafiken ges förutsättningar för detta och att straffskatter och krångliga regler inte tvärtom försvårar verksamheten, påpekar Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094