23948sdkhjf

Rätt körstil - mindre bränsle

I samarbete med VDII Innovation AB, har Swebuss testat Drivec-konceptet under drygt ett år i Katrineholm. Resultatet är mycket lovande enligt bussbolaget.
Målet med testen var att reducera bränsleförbrukning och emissioner. Resultaten visar att Swebus kan reducera bränsleförbrukningen väsentligt med Drivec samtidigt som utsläppen av koldioxid reduceras med många tusen ton. Utfallet har blivit tillräckligt positivt för att företagen nu bestämt sig för att fortsätta med ett treårsavtal. Avtalet innebär att systemet kommer att installeras på cirka 2 500 bussar.

Först ut är ett projekt i Uppsala och Tierp som görs tillsammans med trafikhuvudmannen, Upplands Lokaltrafik (UL). Det är ett viktigt projekt för både Swebus och UL då minskad bränsleförbrukning, och därmed minskade utsläpp av koldioxid, i hög grad bidrar till att nå uppsatta klimatmål.

Förarna är nyckelpersoner när det gäller att minska både bränsleförbrukning och emissioner. Genom att lära sig ett sparsamt körsätt reducerar förarna bränsleförbrukningen och därmed Swebus utsläpp av koldioxid i så hög grad att halva Klimatmålet för transportsektorn kan uppnås.

Idén med Drivec-konceptet är att förarna själva lär sig ett körbeteende som spar bränsle. Förarna får direkt information under körning om hur han/hon kör och vilka ändringar i körsättet som eventullt behövs. Tillsammans med ett webb-baserat rapportsystem får både förare och ledning ett mycket effektivt hjälpmedel för att bibehålla låg bränsleförbrukning resp låga utsläpp av koldoxid, växthusgaser och partiklar.

Ett sparsamt körsätt innebär att förarna planerar sin körning bättre och kör mer trafiksäkert Trafiksäkerhet, miljö och ekonomi går med andra ord hand i hand. För Swebus resenärer ger det sparsamma körsättet bättre åkkomfort, hävdar bussbolaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063