23948sdkhjf

SJ väljer Fujitsu och EDB

SJ lägger ut all funktionsleverans inom områdena arbetsplatser och Service Desk till Fujitsu Services samt applikationsdrift och kommunikationstjänster till EDB.
- Affärsverksamhetens accelererande krav på en snabb, effektiv och kvalitativ IT-leverans gör att SJ kommer att använda IT-sourcing som ett strategiskt verktyg för att öka sin effektivitet och skapa mervärden för sina kunder. Jag är mycket nöjd med vårt interna arbete som säkerställt nya verksamhetskrav och tydliga leveransmål i de nya avtal som undertecknades. Det är viktigt att våra strategiska partners känner ett ansvar för hela leveranskedjan och att alla bidrar till ökad affärsnytta tillsammans, säger Anders Hedenros, CIO på SJ.

Avtalet med Fujitsu innebär att företaget övertar ansvaret för tjänsteorienterad funktionsleverans till SJ inom områdena arbetsplats och Service Desk. Avtalet omfattar samtliga 2 300 arbetsplatser runt om i landet. Fujitsu levererar Service Desk-tjänsten med ett nära samarbete med SJs övriga leverantörer av IT och som single point of contact för SJs verksamhet.

- SJ:s miljövänliga profil och vision är lätt att sympatisera med, säger Katarina Mellström, vd för Fujitsu Services. Med denna outsourcinglösning kan vi stödja SJ:s arbete, något som förstås känns mycket positivt.

Avtalet med EDB innebär att de ska ansvara för tjänsteorienterad funktionsleverans inom områden applikationsdrift av SJ:s och dotterbolaget Linkons verksamhetskritiska applikationer och kommunikationstjänster.

- Resenärerna ställer nya krav som resebranschen möter. Kunderna kräver nya tjänster i en stabil miljö. Vi bedömer att EDB även i fortsättningen kommer att vara en stabil och kreativ driftpartner till oss, säger Christer Jernberg, vd på Linkon.

- Att få förtroende att leverera innovativa och kreativa IT-lösningar till SJ är något vi är oerhört glada och stolta över. Vi har haft förmånen att vara IT-partner till SJ under ett antal år, men i och med detta nya avtal går vi in i ett betydligt större uppdrag med spännande utmaningar där säkerhet, kostnadseffektivitet och högre kvalitet är ledord, säger Thomas Parmbäck, vd för EDB i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079