23948sdkhjf

Trevlig chaufför belönas

Uppsala stadsbussar vill belöna effektiva, punktliga och trevliga chaufförer - bland annat ska passagerarna få betygsätta dem rapporterar Unt.
Med det här incitamentsavtalet som gynnar trevliga och rappa bussförare hoppas Uppsalas kommunledning öka antalet resande med 50 procent inom de kommande sex åren. Just nu minskar antalet resenärer så kommunen arbetar i motvind. Nu ska såväl busschaufförerna och busstrafiken belönas om trenden vänder och resandet ökar.

Det är tre faktorer som ska bestämma hur mycket bonus det blir till busstrafiken: Anal resande, punktlighet och nöjda kunder. Men om detta inte leder till framgångar för stadsbussarna så blir det inga extra pengar utöver det ordinarie kommunbidraget till busstrafiken. För att motivera chaufförerna får dessa en del av de extrapengarna direkt i plånboken - förutsatt att just den chauffören kan redovisa framgång och blivit uppskattad av de resande.

Enligt Claes-Göran Alm , vd fär Gamla Uppsala Buss AB, GUB, bör en fjärdedel av de eventuella bonuspengarna gå direkt till personalen. Att bolaget ska ha tre fjärdedelar förklarar han med att förbättringarna kräver investeringar som GUB måste göra för att det alls ska gå att öka kollektivresandet med stadsbussarna.

Om förslaget går igenom så kommer bonuspengarna att betalas ut vid slutet av året. Hur mycket bonuspengar det kan bli frågan om i Uppsala är ännu osäkert. Men kommunen har kalkylerat med att få betala mellan fyra och sju miljoner i extra bonuspengar under ett tänkt normalår. I så fall skulle det motsvara mellan 3 och 6 procent av kommunens totala bidrag till stadstrafiken.

Men samtidigt skulle den tänkta kostnadsökningen för bonusen betalas tillbaka av det ökade antalet resenärer som krävs för att den ska falla ut varför det blir en vinst för skattebetalarna i slutändan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079