23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Färre förseningar i Skåne

Innan 2011 ska antalet förseningstimmar i Öresundsregionen minskas med 25 procent. Det löftet levererar samtliga tågoperatörer i området.










Skånetrafiken, SJ, Banverket, Green Cargo och Tågoperatörerna ska nu samarbeta för att minska förseningarna i Öresundsregionen. Det är trångt på spåren och ännu trängre blir det när Malmö C ska byggas om och antalet spår halveras under byggtiden. Arrivas pågatåg ska dra sitt strå till stacken genom att koppla tågen smartare, göra det smidigare för lokförarna och stänga dörrarna tidigare inför avgång. Pågatågen ska exempelvis oftare köra ihopkopplade för att undvika tekniska problem vid ihopkoppling, nattpersonal ska göra tågen klara inför morgontrafiken så att lokföraren bara kan tuta och köra, och dörrarna ska stängas 15 sekunder innan avgång för att säkra att tåget kommer iväg i tid och inte hindrar andra tåg. - Det är jätteeffektiva åtgärder som kan spara de där sekunderna som är så viktiga. Till exempel kan ett tåg fungera utmärkt och ett annat också, men när de kopplas ihop så blir det ibland tekniska fel. Det orosmomentet blir skönt att slippa, säger regionchef Rolf Andersson på Arrivas svenska tågregion.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.131