23948sdkhjf

1 miljarder till infrastruktur

I går, 11 september, presenterade partiledarna i Allians för Sverige den enskilt största satsningen på infrastruktur som någonsin gjorts i en budgetproposition. Totalt satsas 10 miljarder de kommande två åren.
I budgetpropositionen för 2008 gjordes en förstärkning på väg och järnväg med drygt 1 miljard kronor per år. Nu satsar vi ytterligare 7,6 miljarder kronor i en särskild närtidssatsning under 2009 och 2010. För de kommande två åren innebär det att 10 miljarder kronor satsas på att åstadkomma förbättringar i hela landet för pendlare och transportberoende företagare.

De senaste årens tillväxt har lett till att trafiken på vägarna ökat och till att järnvägstransporterna nått historiskt höga nivåer, konstaterar regeringen. Den ökade trafiken har inneburit kapacitetsproblem i form av förseningar och flaskhalsar, ökat slitage samt växande externa effekter i form av bland annat ökad miljöbelastning och bristande trafiksäkerhet.

Under 2009 och 2010 kommer regeringen satsa 10 miljarder kronor på att åstadkomma förbättringar för pendlare och transportberoende företagare. Satsningen omfattar projekt i hela landet. Närtidssatsningen sker dels genom den förstärkning om drygt 1 miljard kronor per år som gjordes i och med budgetpropositionen för 2008 , dels genom att regeringen nu tillför ytterligare nära 8 miljarder kronor till infrastrukturen under 2009 och 2010.

Storleken på denna närtidssatsning kan jämföras med det befintliga anslaget för investeringar, som i 2008 års budget uppgår till 14 miljarder kronor. Det innebär att regeringens satsning på investeringar i väg och järnväg under 2009 och 2010 innebär en kraftig förstärkning.

Med närtidssatsningen säkerställs att prioriterade projekt kan byggstartas tidigare. Det gäller projekt runtom i hela landet. Exempel på projekt som kan byggstartas tidigare är E18-infarten mot Stockholm och E22 i Skåne. Vi snabbar också på bättre vägförbindelse mot hamnen i Göteborg och förbättrar vägstandarden mellan Stockholm och Göteborg genom tidigareläggning av ombyggnaden till fyrfältsväg på riksväg 40 av sträckan Rångedala-Hester.

Med närtidssatsningen kan flera pågående infrastrukturprojekt tillföras extra medel för att kunna fortsätta med oförändrad planeringshorisont. Bland dessa återfinns Haparandabanan, Älvängen-Trollhättan (E45) och Nynäshamn (Riksväg 73). Därtill kommer regeringen i budgetpropositionen föreslå en förstärkt finansiering av den pågående utbyggnaden av Ådalsbanan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064