23948sdkhjf

Röster om infrastruktursatsningen

Mycket rosor men också ris bland kommentarerna till regeringens nya infrastrukturproposition. RT-Forum visar här ett axplock av reaktionerna på regeringens 10-miljardsprogram för bättre transporter i Sverige.
Näringslivets Transportråd tycker mycket bra om regeringens storsatsning på infrastrukturen men passar på att mana den att gå ännu längre: Gör 2010-talet till infrastrukturens årtionde , föreslår Transportrådet.

Det är positivt att regeringen i budgetpropositionen föreslår närtidssatsningar under 2009 och 2010 för att kunna påbörja angelägna väg- och järnvägsprojekt, bland annat flera projekt som tidigare fått skjutas på framtiden på grund av resursbrist. För effektiva transporter behöver investeringar i infrastruktur och underhåll nu göras systematiskt, flerårigt och långsiktigt. Hela 2010-talet bör i den kommande långsiktiga infrastrukturpropositionen göras till infrastrukturens årtionde. Det handlar om det svenska näringslivets framtida konkurrenskraft och Sveriges konkurrenskraft som nation i en alltmer globaliserad ekonomi, enligt Transportrådet.

Investeringar i infrastruktur är och förblir enligt Näringslivets Transportråd i huvudsak en statlig angelägenhet. Att svara för merparten av investeringar och underhåll av infrastruktur tillhör statens kärnverksamheter. Transportinfrastruktur är i grunden en nationell tillgång. Finansiell samverkan med andra aktörer kan endast bli ett komplement till att staten har det yttersta ansvaret för underhållet och utbyggnaden av infrastrukturen.

TransportGruppen försiktigt positiv

- Vi välkomnar satsningen. Givetvis kvarstår höga förväntningar på innehållet i infrastrukturproppen senare i höst, men beskedet om snabba satsningar på flaskhalsar är rätt prioritering. Det visar den undersökning som vi gjort bland våra medlemsföretag, säger Peter Jeppsson , vd för TransportGruppen, i en kommentar till dagens besked om budgetsatsningen på infrastrukturen.

I den undersökning som TransportGruppen i samarbete med Handelns Utredningsinstitut genomförde tidigare i år var det nästan 40 procent av företagen inom transportnäringen som ansåg att regeringens infrastrukturpolitik ska prioritera insatser som åtgärdar flaskhalsar som hindrar trafiken från att flyta. Tre av tio ansåg att man ska koncentrera sig på underhåll av befintlig infrastruktur inom framför allt väg- och järnvägsnätet.

- Idag kan vi konstatera att regeringen har lyssnat på näringslivet. Satsningar på infrastrukturen är avgörande för Sveriges ekonomi och välstånd där varje satsad krona är en god investering, säger Peter Jeppsson.

Banverket välkomnar järnvägspengarna
Regeringen presenterade idag en satsning på landets infrastruktur i den kommande höstbudgeten.

- Det känns mycket positivt att regeringen har infrastruktur som ett av sina prioriterade områden, och vi är glada över att kunna påbörja projekt som annars fått skjutas framåt i tiden, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand .

Idag transporteras mer gods och fler människor på järnväg är någonsin tidigare. Det är mycket glädjande, men det medför samtidigt stora problem med punktligheten på grund av slitage och trängsel på spåren. Väl fungerande arbetspendling är viktigt för många människor och industrin är beroende av säkra leveranser.

Därför är regeringens besked idag om en satsning på landets infrastruktur mycket glädjande, inte minst de särskilt utpekade projekten Kraftsamling i Öresund och Västsverige som syftar till att minska störningar i ett nära samarbete med operatörerna. Banverket kan konstatera att regeringens satsning kommer att innebära att flera projekt som tidigare fått skjutas framåt i tid nu kommer att kunna påbörjas.

Vägverket hyllar propositionen
Regeringen har idag presenterat en närtidssatsning på vägar och järnvägar runt om i landet som omfattar investeringar runt 7,6 miljarder kommande två år.

- Det är mycket positivt att regeringen gör denna närtidsatsning på infrastrukturen. Den ger oss möjlighet att fortsätta utbyggnaden av vägnäten i Sveriges tre storstadsområden och innebär också att många andra viktiga vägprojekt runt om i landet kan påbörjas kommande år. Jag ser därför med spänning fram mot budgetpropositionen och vilka ytterligare åtgärder som regeringen kommer att föreslå, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö .

Regeringen har särskilt pekat ut satsningar i storstadsområdena. Dessa har växt kraftigt under det senaste decenniet vilket har medfört att väg- och gatunäten blivit överbelastade under allt större del av dygnet i dessa områden. Många av de mest kritiska länkarna, som Essingeleden och Tingstadtunneln, byggdes för närmare 50 år sedan för helt andra trafikmängder än dagens. Det är hög tid att rusta upp och komplettera dessa objekt

För närvarande pågår utbyggnad av bland annat E20 Norra Länken i Stockholm och E45 Göteborg-Trollhättan. Objekt som tar stor del av de ordinarie anslagen till väginvesteringar under kommande år.

Rätt väg, tycker BI
Regeringen presenterade idag en ökad satsning på nybyggnation och underhåll av vägar och järnvägar, som en del i den kommande budgetpropositionen. Ett positivt besked, tycker Sveriges Byggindustrier (BI), som vid upprepade tillfällen under de senaste åren påpekat bristerna i landets väg- och järnvägsnät.

- Positivt och nödvändigt, kommenterar Lars Jagrén , BI:s chefekonom. Bra fungerande transporter är en förutsättning för tillväxt och framåtskridande. Sverige har dock under de senaste decennierna i genomsnitt satsat mindre på infrastrukturinvesteringar än övriga länder. Även underhållssatsningarna har varit låga. Dagens nivåer räcker inte ens till för att bevara de redan gjorda investeringarna. Detta är något som de flesta bil-, järnvägs- och pendeltågsresenärer dessvärre alltför väl känner igen i form av köer, förseningar och i värsta fall olyckor.

En närtidssatsning på 8 mdr kronor görs under de kommande två åren och flera viktiga investeringar ska kunna startas och/eller byggas klart i snabbare takt. Bland de projekt som pekas ut finns t.ex. E18 Hjulsta-Ulriksdal, riksväg 40 som ska byggas ut mellan Rångedala och Hester, planeringsarbete för Göta älv-förbindelsen i Göteborg och delar av E22 genom Skåne. På järnvägssidan pekar regeringen t.ex. på att man nu ordnar finansieringen av Ådalsbanan samt på trädsäkring av viktiga godsspår.

- Det är också positivt att satsningen fokuserar på den bristande transportstrukturen runt storstäderna, där problemen på vissa håll närmar sig en trafikinfarkt , säger Lars Jagrén.

Dagens positiva besked utgör dock i sig ett exempel på problemen med dagens sätt att hantera de långsiktiga investeringsfrågorna. Det finns en risk att investeringarna blir ryckiga när mängden resurser kan ändras kraftigt från ett budgetår till ett annat, vilket blir fallet när satsningarna kostnadsförs direkt i budgeten. Detta försvårar alla typer av planering. BI har därför flera gånger ifrågasatt om man inte borde överväga att införa en investeringsbudget för staten där långsiktiga investeringar i transportsystemen skrivs av utifrån deras livslängd, säger Lars Jagrén.

(s) sågar rekordsatsningen
Regeringens utspel om infrastrukturen räcker inte. De borgerliga satsar mindre än vad socialdemokraterna kommer att göra i sitt kommande budgetalternativ, och har fel inriktning. Framför allt saknar regeringen en politik och de resurser som behövs för gröna transporter, enligt socialdemokraternas trafikpolitiske talesman, Ibrahim Baylan .

- De borgerliga fortsätter att lappa och laga efter två år av handlingsförlamning. Vi kommer i vårt alternativ att investera mer pengar än regeringen på infrastrukturen. Det handlar framför allt om bättre och snabbare tågtrafik. Men vi kommer också att rusta upp strategiskt viktiga vägar, säger Ibrahim Baylan.

- Den moderatstyrda regeringen, som för bara ett par dagar sedan stod och talade högt om att andra länder borde ta sitt ansvar för att minska klimatutsläppen, lämnar nu inte ens besked om höghastighetstågen, som redan är en självklar verklighet i många andra europeiska länder. Vi kommer i vårt alternativ att ha med första steg i en sådan viktig framtidsinvestering, som gör att tåget på allvar kan konkurrera med flyget, säger Ibrahim Baylan.

- Den riktigt stora frågan i detta är att den borgerliga regeringen väljer att göra stora skattesänkningar för framför allt höginkomsttagare. Det hade gett mer för Sverige om en del av dessa resurser hade investerats i bättre infrastruktur, säger Ibrahim Baylan.

Att detta utspel kring infrastrukturen skulle vara det största någonsin på området stämmer inte. Socialdemokraterna satsade till exempel 2005-2007 9,8 miljarder kronor på vägar och tågtrafik, vilket är mer än vad som fanns med i regeringens nu aktuella utspel.

- Återigen ser vi hur den borgerliga regeringen trixar med siffror för att framstå i bättre dager, säger Ibrahim Baylan.

Socialdemokraterna kommer att återkomma med egna infrastrukturförslag inom de närmaste veckorna.

Rätt väg, tycker Företagarna
Företagarna välkomnar regeringens satsning med 10 miljarder kronor på vägar och järnvägar. En med svenska mått mycket stor investering.

- Vi gillar vanligtvis inte ökade offentliga utgifter, men i det här fallet anser vi det motiverat. Investeringarna kommer att leda till ökad tillväxt och minskade transportkostnader, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson , vd för Företagarna.

Företagarna ser gärna att regeringens investeringar i bättre infrastruktur ökar - även efter denna närtidssatsning. Mängder av välbehövliga investeringsobjekt runt om i Sverige återstår.

Sveriges företagare nämner ofta just infrastruktur, framförallt vägar, som en av de viktigaste frågorna för företagens möjligheter att växa och anställa. Vägtransporter av människor och gods är till volym överlägset störst och därmed klart viktigast. Därför anser Företagarna att den fördelning mellan väg och järnväg som regeringen gör är rimlig.

Det förekommer resonemang om att vägsatsningar ökar koldioxidutsläppen. Det är inte korrekt. Trafik är inte samma sak som koldioxidutsläpp. Det pågår en omfattande teknikutveckling som minskar koldioxidutsläppen. Etanol, biogas och plug-in-hybrider är exempel på detta. Utfasningen av fossila bränslen från trafiksektorn är således påbörjad. Det finns därför av miljöskäl ingen anledning att avstå från vägsatsningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078