23948sdkhjf

Privat biljettkontroll för SL

Inom kort påbörjar SL upphandling av biljettkontrollfunktioner och kundtjänsten. Det är möjligt att biljettkontrollerna privatiseras, rapporterar DN.
SL:s ledning vill dela upp bolagets kundtjänst i flera bitar och samtidigt genomföra en upphandling av biljettkontrollfunktionen. Upphandlingen kan mycket väl leda till att ett privat företag får jobbet att kontrollera huruvida SL:s resenärer har giltigt färdbevis eller ej. Detta retar gallfeber på fackföreningen Seko som också är mycket kritisk till att kundtjänsten förändras.

I dag sköts biljettkontrollen av SL Kundtjänst AB, ett helägt dotterbolag till länstrafikbolaget som sysselsätter bortåt 100 personer. Upphandlingen av biljettkontrollen ska vara klar till årsskiftet 2009/2010 oavsett vilken operatör som kommer att köra tunnelbanan vid den tiden. Tidigare har det varit operatören som själv skött kontrollen men på initiativ av dåvarande SL-ordföranden Anna Kettner (s) togs initiativet att lägga över denna grannlaga uppgift på Kundtjänsten.

Detta tycker facken och den socialdemokratiska oppositionen är en fullkomligt felaktig åtgärd - nuvarande system bör bibehållas. Men SL:s ledning har tröttnat på det systematiska fusk som vissa resenärer tillämpar. SL hoppas kunna klämma åt fuskarna genom att upphandla biljettkontrollen och kunna välja mellan företag som kan erbjuda olika metoder att komma åt problemen.

I dag kostar det 1 200 kronor i böter att vistas inom SL:s område utan giltigt färdbevis. Är färdbeviset på något vis inte komplett kostar det 600 kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08