› NEOPLAN
› PLANit Sweden AB
›
Jonas ÅkermanCarmen Hass-KlauPeter Stonham
Peter J Ph KortenhorstGunilla Glantz
Christer LjungbergBård Norheim
Anders Karlsson
Ibrahim BaylanJan-Evert Rådström
RES- och TRAFIKFORUMS heldagskonferens på temat Mer kollektivtrafik - annars når vi inte klimatmålen sammanförde ett antal kvalificerade experter från Sverige och övriga Europa med representanter från riksdagens trafikutskott. De gav sin syn på hur kollektivtrafiken ska utvecklas i framtiden. , forskare på KTH redogorde för sambandet mellan kollektivtrafik och klimatpåverkan. , professor från universitetet i tyska Wuppertal talade om kollektivtrafik och ekonomisk tillväxt. , chefredaktör för den engelska tidingen Transit Magazine gav sin syn på hur kollektivtrafiken kan lära av andra branschers marknadsföringsstrategier. , styrelseordförande för Connexxion Holding NV, talade om hur bussbusstrafiken kan bli snabbare och effektivare. , chef för Trafikplaneringen på SL redogorde för kollektivtrafikens utmaningar inför framtiden med en växande miljonstad. , vd Trivectorl, förklarade hur kollektivtrafiken ska prioriteras framför bilen för att klara klimatmålen. Hur kollektivtrafiken ska bli bättre genom samhällsplanering redogjorde , Urbanet Research. , långsiktig planering, Skånetrafiken, tog bland annat upp trafikbolagets tågstrategi. Vilka utmaningar som finns och vilka hinder som måste övervinnas eller undvikas. , Kairos Future tog upp resenärens perspektiv när det gäller nya krav på kollektivtrafiken i morgon. , chefredaktör RESFORUM och TRAFIKFORUM, gav en spännande bild av hur riskkapitalet hittar fram till kollektivtrafiken. Dagen avslutades med att (s), (m), (mp) samt (c), alla från riksdagens trafikutskott, diskuterade strukturen på den svenska kollektivtrafiken och varför Spanien och Schweiz lyckas bättre än Sverige att styra mot uppsatta mål.