23948sdkhjf

BR sågar budgeten

En budget utan kollektivtrafiksatsningar – så tolkar Svenska Bussbranschen, BR, regeringens budgetpropositionen som blev offentlig i måndags.
Vid en genomläsning av propositionen är det tydligt att regeringen inte har hörsammat kollektivtrafikbranschens förslag på kraftfulla insatser för en fördubblad kollektivtrafik i syfte att öka tillgängligheten och minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn. Kollektivtrafiken ingår tydligen inte i regeringens omtalade framtidssatsningar, enligt BR:s uppfattning.

Regeringens närtidssatsning på vägar och järnvägar 2009-2010 är bra. För dessa två år blir tillskotten på kommunikationer 3,8 miljarder kronor per år, så att en rad infrastrukturobjekt kan påbörjas. Men av dessa miljarder kanske i bästa fall endast hundra miljoner används för öka busstrafikens framkomlighet – ”trimningsåtgärder för att minska trängsel i storstäder”.

Förhoppningarna och förväntningarna är stora på infrastrukturpropositionen, men att döma av budgetpropositionen verkar satsningarna bli minst sagt blygsamma, uppger BR och fortsätter: Den samlade kollektivbranschens förslag på investeringar i järnväg, vägar och kollektivtrafik under åren 2010-2020 står i bjärt kontrast till årets magra budgetproposition. Från och med 2011 uppgår tillskotten till endast 3,85 miljarder kronor per år. Jämfört med 2009 minskar till och med detta utgiftsområde sin andel av de totala statliga utgifterna.

Infrastruktur via samfinansiering
Med regeringens förslag till tilläggsbudget på 25,3 miljarder kronor för att amortera Banverkets och Vägverkets samlade låneskuld i Riksgäldskontoret fastslås principen att statliga infrastrukturinvesteringar ska som huvudregel finansieras med anslag. Detta trots att systemet med skattefinansierade investeringar bidragit till dagens låga investeringsnivåer i infrastruktur och att löpande utgifter trängt undan investeringar. Istället för lånefinansiering från Riksgälden är det ”samfinansiering” som är räddningsplankan, det vill säga att kommunerna, landstingen, privata finansiärer och resenärer i ökad utsträckning får betala för investeringar.

Inga skattsänkningar

Den kraftiga prisökningen på diesel under tolvmånadersperioden juli 2007 till juni 2008 slår nu igenom med den årliga indexomräkningen av energi- och koldioxidskattesatserna. Trots att dieselpriset sjunkit med cirka 75 öre sedan 1 juli i år drabbas busstrafiken av höjda dieselskatter med 17,9 öre per liter. Bussbranschens krav på sänkta dieselskatter med 99 öre resulterade alltså istället en höjning av skatten för kollektivtrafiken. Inte heller föreslår regeringen någon sänkning av fordonsskatten på bussar.

Den nya myndigheten - Transportstyrelsens – verksamhet som får en stor uppmärksamhet i budgeten, ska avgiftsfinansiera sin verksamhet. Med successivt minskade anslag ska den nya myndighetens intäkter komma genom nya och höjda avgifter, vilket ytterligare riskerar att drabba busstrafiken med ökande kostnader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078