23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bussförare kritiseras

Under årets första åtta månader inkom 9 209 klagomål rörande bussförarbeteendet till SL:s kundtjänst. Det visar SL:s tertialrapport som tas upp i styrelsen onsdag 24 september.

- Att vara bussförare är inget tacksamt yrke. Du är utsatt för en enorm tidspress i en igenproppad och hetsig trafik och ska samtidigt kontrollera biljetter, säger Yvonne Blombäck, miljöpartiets styrelseledamot i SL.

- Det är därför miljöpartiet förordar ett öppet spärrsystem med självscanning och påstigning i alla dörrar. Då går det också fortare. Att kontrollera biljetter och ge service ska servicepersonal göra medan föraren ska få köra. Öppna spärrsystem fungerar utmärkt på tvärbanan i Stockholm och på spårvagnar i Göteborg, säger Yvonne Blombäck.

FAKTA/ Missnöje med SL

Synpunkter på bussförare

73% klagade på förarbeteendet, främst på service

25% på körsättet

2% på felaktig eller bristfällig information

Klagomål på punktlighet fördelat på trafikslag

Buss 42%

Pendeltåg 35%

Tunnelbana 20%

Lokalbana 3%

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02