23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bussförare kritiseras

Under årets första åtta månader inkom 9 209 klagomål rörande bussförarbeteendet till SL:s kundtjänst. Det visar SL:s tertialrapport som tas upp i styrelsen onsdag 24 september.








FAKTA/ Missnöje med SL



Synpunkter på bussförare
73% klagade på förarbeteendet, främst på service
25% på körsättet
2% på felaktig eller bristfällig information



Klagomål på punktlighet fördelat på trafikslag
Buss 42%
Pendeltåg 35%
Tunnelbana 20%
Lokalbana 3%








- Att vara bussförare är inget tacksamt yrke. Du är utsatt för en enorm tidspress i en igenproppad och hetsig trafik och ska samtidigt kontrollera biljetter, säger Yvonne Blombäck, miljöpartiets styrelseledamot i SL. - Det är därför miljöpartiet förordar ett öppet spärrsystem med självscanning och påstigning i alla dörrar. Då går det också fortare. Att kontrollera biljetter och ge service ska servicepersonal göra medan föraren ska få köra. Öppna spärrsystem fungerar utmärkt på tvärbanan i Stockholm och på spårvagnar i Göteborg, säger Yvonne Blombäck.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128