23948sdkhjf

Nya spår för Sverige

Det är för få spårvagnar i Sverige – och det beror på att det inte finns pengar att bygga dem. Nu har Lundaforskare byggt en modell för hur finansieringsproblemet ska lösas i framtiden.
På Persontrafik 2000 presenterade trafikkonsulterna Trivector sin modell för att finansiera framtida spårvagnsbygge i landet, kallad FODRAL. Det står för Organisation för finansiering och drift av lätt spårtrafik i Sverige.

- Bakgrunden är att många kommuner och regioner i landet har många planer för olika spårtrafiklösningar som ser mycket lovande ut. Det ena utmärkta förslaget avlöser det andra, men alla stupar på att det inte finns pengar för att genomföra projekten i slutändan, säger Daniel Svanfelt, civilingenjör på Trivector.

Enligt Daniel Svanfelt finns det trots allt pengar, det gäller bara att se till helheten i investeringen. Den samhällsnytta som spårtrafiken genererar kommer aldrig med i kalkylen, till exempel att kommunal mark ökar i värde när det finns spårvagnsförbindelse.

Projektet FODRAL ska nu ta fram flera användbara modeller som dels hjälper till att räkna fram den verkliga investeringskostnaden när samhällsnyttan vägs in, dels hitta nya vägar att få fram riskvilligt kapital till kollektivtrafiksatsningar.

Fotnot. Trivectors verksamhet finansieras med forskningsanslag. Till projektet FODRAL har Vinnova bidragit med forskningsstöd.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.473