23948sdkhjf

Ohlys (v) utspel på Persontrafik

- Vi gjorde fel år 2000 som höjde fordonsskatten på bussar från 1 500 till 20 000 kronor. Vinner vi valet, blir det 1 500 kronor igen.
Lars Ohly, partiledare för vänsterpartiet, erkänner gamla synder: Det var fel att höja busskatten år 2000 tycker han nu och vill sänka den från 20 000 kronor till 1 5 000 kronor per buss. Direkt om man vinner valet 2010. Pengarna ska tas ut genom höjda skatter på bensin och diesel – på så sätt att pengar som privatbilisterna får betala, förs över till bussbranschen.
Är det rimligt att föra över pengar från svenska skattebetalare till stora internationella bussbolag? frågade moderatorn John Crispinsson som sköter grillningen av makthavarna vid Speakers Corner på Persontrafik 2008.
- Nej, jag ser det inte så som att vi för över pengar till internationella bussjättar, jag ser det som att vi styr över pengar till kollektivtrafiken, sa Lars Ohly som själv en gång varit tågmästrare. Ett faktum som delvis ligger bakom hans vurmande för spårbunden kollektivtrafik.
- Spårbunden kollektivtrafik är den bästa ur miljösynpunkt. Jag tycker också att BRT (Bus Rapid Transfer) är ett näst bästa alternativ till den spårbundna trafiken, sa Lars Ohly.
Att vänsterpartiet gillar kollektivtrafik är säkert inget som förvånar någon. Men finns det någon kollektivtrafik som vänsterpartiet och Lars Ohly inte gillar? Frågade John Crispinsson.
- Flyget. Flyget är förvisso kollektivtrafik men med en otroligt negativ inverkan på klimat och miljö, därför gillar jag den inte, sa han.
Men Lars Ohly vill stoppa fortsatt privatisering av järnvägarna, där är han stenhård. Det ska vara samhället som äger järnvägsnätet, däremot tycket vänsterpartiledaren att det är helt orimligt att tänka sig ett samhälle där alla bussbolag skulle vara samhällsägda.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065