23948sdkhjf

Medicin mot småkrockar

Småskador på bussar i stadstrafik kostar miljonbelopp årligen för trafikbolagen. Nu finns medicin mot detta – en simulator hjälper förarna att finslipa sin körteknik så att småkrockarna minimeras.
Bakom Buss 3000 driving simulator står ett litet omaka finsk-franskt samarbete: STC Simulator Training med två anställda i Nurmijärvi och Thales med 60 000 anställda över hela världen. Just detta samarbete har dock syftat till att ta fram en skräddarsytt simuleringssystem som ska hjälpa bussförare att komma tillrätta med de dyrbara småfelen.

- I dag är det fokus på ekonomisk körteknik för att spara bränsle. Det är självklart bra att vässa körtekniken för att spara bränsle, men om man samtidigt inte lär sig att köra så att de ständiga småskadorna minimeras kommer det ändå att kosta mycket, säger Teppo Tenkanen, vd för STC Simulator Training.

Som ett exempel kan nämnas att en sönderkörd yttre backspegel på en helt vanlig buss kostar 700 euro att ersätta. Till det kommer den förlust som uppkommer när bussen ska lagas och då inte kan vara i trafik.

I Buss 3000-simulatorn sitter föraren i en fullskalig riktig busshytt. Framför och vid sidorna av hyttens fönster visas den animerade verkligheten upp på stora bildskärmar. Föraren får en mycket verklighetstrogen uppfattning, det är som att köra på riktigt. Systemet ger sedan ett kvitto på hur fort och hur nära hinder föraren kört i simulatorn. Ofta visar det säg att bussföraren kört fortare än denne trotts sig göra och haft allt för snäva marginaler till vägskyltar, garageinfarter och andra knepigheter som finns i simulatorns animerade urbana värld.

- Systemet kan användas både för att lära erfara bussförare ändra sitt körsätt så att småtillbuden minimeras, eller så kan den användas för att träna upp helt färska bussförare som ska ut i trafiken, säger Toumas Tenkanen, teknisk chef för STC Simulator Training.

- Det går också att använda simulatorn för att specialträna föraren att klara vissa svåra förhållanden. Vi vet att många vill använda vårt system för att låta sina bussförare träna halkkörning i stadsmiljö. Här kan de uppleva hur man ska köra för inte förlora kontrollen på grund av halkan, det är perfekt att göra den träningen i simulator i stället för att riskera krockar ute i den verkliga trafiken, säger Claire Mercier från Thales.

FAKTA:
Thales är ett internationellt bolag med huvudkontor i Frankrike. Totalt har företaget 68 000 anställda. 2 500 personer arbetar med att ta fram simuleringsteknik för utbildning av alla slags fordon och farkoster – från stridsvagnar till helikoptrar. Omsättningen förra året var omkring 12 miljarder euro.

STC Simulator Training har fyra ägarbolag som tillsammans har 500 anställda. Men själva bolaget är mycket litet, 2-3 anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.438