23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bussen slipper vinterdäck

Krav på vinterdäck för bussar och andra tunga fordon dröjer – det är bland annat trassel med EU:s regelverk som omöjliggör skärpta krav denna vinter.
















Text: Göran Forssén

Vägverket föreslog regeringen i somras att krav skulle införas från vintern 2008/09 på vinterdäck på drivaxeln för tunga fordon (lastbilar och bussar med totalvikt över 3,5 ton). Ett alternativ till vinterdäck är att fordonet är försett med slirskydd på drivaxeln. Dessutom föreslog Vägverket att det ska införas krav på ett minsta mönsterdjup på alla däck på lastbilen/bussen om 5 mm. Kraven skulle gälla såväl svenska som utländska fordon under vinterperioden, 1/12 - 31/3. Främsta syftet med förslaget från Vägverket är att de tunga fordonens framkomlighet ska förbättras vid snöigt och halt väglag. De föreslagna nya bestämmelserna hinner dock inte införas till den kommande vintern, som det var tänkt. En av anledningarna är att bestämmelserna först måste notifieras, vilket föreskrivs i EU:s regelverk. Denna process tar minst tre månader. Dessutom har regeringen gett Vägverket i uppdrag att ge en samlad lägesrapport om vinterdäck. - Med största säkerhet kommer de föreslagna kraven istället att gälla från vintern 2009/10 säger Göran Andersson vid Vägverkets Fordonsavdelning, som jobbat med de nya bestämmelserna. Dessutom kan det bli aktuellt att samtidigt även göra andra förändringar i regelverket för fordons däcksutrustning vintertid, tillägger Göran Andersson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.1