23948sdkhjf

Förarlöst i Helsingfors

Siemens har vunnit ett kontrakt värt 100 miljoner euro, eller 990 miljoner kronor, för att bygga en förarlös tunnelbana till Helsingfors.
Helsingfors stadstrafik, HST, anlitar Siemens för leverans av ett förarlöst tunnelbanesystem till ett värde av en miljard kronor. Det är i samband med att Helsingfors tunnelbanenät renoveras som det förarlösa tunnelbanesystemet kommer införas Om planerna håller tas det förarlösa systemet i drift år 2013. Renoveringen kommer att utföras utan avbrott i trafiken och utan ersättningar av befintliga tåg.

I Sverige har SL länge diskuterat införande av förarlösa system, men de ligger ännu långt i framtiden. Om ett sådant system skulle ha införts så borde det ha beslutats redan inför den senaste stora renoveringen av Stockholms tunnelbanesystem. Men då valdes den bemannade modellen som av allt att döma kommer att bli kvar långt in på 2020-talet.

Nu tar Helsingfors stadstrafik täten när det gäller modern tunnelbaneteknik i Norden. Trafikbolaget har upphandlat det automatiska styrsystemet, driftledningscentral, signalsystem och fordonsdator tillsammans med skärmdörrar och dynamiskt system för passagerarinformation – allt från Siemens.

Det nya systemet kommer att klara ett större antal passagerare som kommer att få bekvämare resor eftersom tidsintervallet mellan tågen kommer att minskas från fyra minuter till två minuter.

Det automatiska systemet Trainguard från Siemens är redan i bruk i Paris, Peking, New York och Guangzhou och kommer att tas i användning i Alger, Budapest, Istanbul, Barcelona, Nanjing och São Paulo. Dessutom har Siemens, i samband med renovering, infört förarlös tunnelbana i Nürnberg, Tyskland, och håller på att modernisera en del av Paris tunnelbana.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125