23948sdkhjf

Borg får etanolnota

Missnöjda taxibolag samlar kvitton och tänker skicka en räkning för högre etanolpris till finansminister Anders Borg. Den dyrare etanolen kostar miljontals kronor extra om året, enligt taxibolagen.
Sveriges tre största taxibolag vill fortsätta att köra sina etanolbilar på rätt bränsle men kan inte godta att den som gör rätt för sig ska drabbas av högre kostnader. Därför sammanställer nu Taxi 020, Taxi Kurir och Taxi Stockholm merkostnaderna för att köra på etanol, med målet att regeringen ska ta räkningen.

- En taxibil rullar över 10 000 mil om året, så den dyrare etanolen blir snabbt en nota på många miljoner. Det bör varken vi eller våra kunder bör betala - riksdag och regering har slagit fast att det ska löna sig att göra rätt. Därför kommer vi att lämna in en redovisning av våra merkostnader till finansminister Anders Borg och förutsätter att vi får dem ersatta, säger Mikael Andersson, vd på Taxi Stockholm.

Bensinbolagen har i dagarna höjt etanolpriset med 90 öre per liter, samtidigt som bensinen blivit över två kronor billigare de senaste månaderna. Man tjänar därmed långt över en krona milen på att köra sin etanolbil på bensin.

- Vi uppmanar våra åkare att fortsatt tanka etanol, men jag förstår om de tvekar när de sparar en hundring eller mer om dagen på att tanka bensin. Det är en prispolitik som är helt uppåt väggarna, säger Bengt Erkki, vd för TaxiKurir i Stockholm.

I regeringens budgetproposition för 2009 anges att som mål att användningen av biodrivmedel ska kunna öka snabbt och till lägre kostnader . Också tidigare har såväl den nuvarande som föregående regering varit tydliga med att det ska löna sig att tanka förnybara drivmedel. Etanol E85 minskar klimatpåverkan med 56 procent jämfört med bensin, enligt Vägverket och Naturvårdsverket.

- Vi är uppe i 40 procent miljöbilar och hade uppfattat att regeringen vill gynna företag som har miljöansvar som en del av sin affärsidé, men nu straffas vi istället. Inte bara vårt miljöarbete utan hela regeringens trovärdighet står på spel om de låter det vara billigast att tanka fel, säger Claes Löfvenberg, vd på Taxi 020.

De tre taxibolagen kommer nu att sammanställa sina merkostnader för att tanka etanol, för att därefter uppvakta finansminister Anders Borg med förfrågan om ersättning för extraordinära kostnader orsakade av en oförmåga eller ovilja från regeringens sida att följa den inriktning de själva aviserat.

- Taxibolagen kunde ha valt den enkla vägen och tankat sina etanolbilar med bensin utan att säga något; man får ju i stort sett alla miljöbilsförmåner oavsett hur man tankar och för kunden är det svårt att veta vad taxin har i tanken. Det är utmärkt att de istället tar fajten för rimligt prissatta biobränslen, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082