23948sdkhjf

Utredare sågar trafikpolitiken

Spårbilar kan bli verklighet i Åre och Östersund. Det är framtidens melodi, enligt trafikutredaren Göran Tegnér som SR Jämtland har rapporterat om.
Göran Tegnér sågar i princip regeringens förslag som kom tidigare höstas och som handlar om vägar och järnvägar för 400 miljarder kronor. Felet på regeringens trafikpolitik är spårbilssystem inte nämns med ett enda ord.

- Det är traditionellt och kortsiktigt, säger Göran Tegnér, trafikutredare på WSP Analys & Strategi, som på Vinnovas uppdrag utrett spårbilar.

Spårbilar - på räls på höga stolpar - är miljövänliga, trafiksäkra och kostnadseffektiva. De skulle kunna fördubbla kollektivtrafikresandet. Och minska utsläppen med en fjärdedel. Samtidigt som det skulle bli biligare för samhället jämfört med busstrafiken,säger förespråkarna.

Spårbilar har det talats om länge, men vägen till färdiga projekt tycks dröja. Spårbilar går på räls på högs stolpar och är inte i vägen för annan trafik eller fotgängare. De sägs vara miljövänliga, trafiksäkra och kostnadseffektiva jämfört med busstrafik enligt förespråkarna.

I Uppsala har det koreanska företaget Vectus en försöksbana och väntar på ett beslut om att få bygga en bana i full skala mellan Centralstationen och Boländerna. Åre kommer också att få en testbana för spårbilar nästa år när orten står värd för EU:s miljöministermöte – om planerna går i lås.

Planer finns också i Östersund. Där skulle ett spårbilsystem kunna länka sam samman hotell- och konferensprojektet Björntanden på Frösön med de centrala delarna av staden. Göran Tegnér tycker att det är hög tid att investera i projektet trots den uppseglande finanskrisen. Ännu är det en öppen fråga vilken svensk ort som blir först med spårbilar. Och när det i så fall blir av.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.891