– Jag ser att det är helt avgörande viktigt att man har en bättre beskrivning av klimatpåverkan. Dels ska den bygga på aktuella prognoser där vi också ser vad som händer med trängselskatten införd. Dels så ska vi veta hur det här påverkar klimatmålet och möjligheterna att nå klimatmålet för Sverige. Vi ska också titta på vad som händer med luftutsläpp och miljökvalitetsnormer i övrigt, säger miljöminister Andreas Carlgren i Ekointervjun. Vägverket tog bland annat i sin utredning inte hänsyn till om trafikleden lever upp till de svenska miljömålen, enligt Ekot. Utredningen saknar också en redogörelse för alternativa sträckningar och trängselskattens effekter på trafiken i Stockholm. Vägverket får baxläxa av Miljödepartementet på sammanlagt 15 punkter.
Ny utredning om Förbifart Stockholm
Vägverkets miljökonsekvensbeskrivning om Förbifart Stockholm underkänns av Miljödepartementet på 15 punkter. Nu måste utredningen göras om rapporterar Dagens Eko idag.
– Jag ser att det är helt avgörande viktigt att man har en bättre beskrivning av klimatpåverkan. Dels ska den bygga på aktuella prognoser där vi också ser vad som händer med trängselskatten införd. Dels så ska vi veta hur det här påverkar klimatmålet och möjligheterna att nå klimatmålet för Sverige. Vi ska också titta på vad som händer med luftutsläpp och miljökvalitetsnormer i övrigt, säger miljöminister Andreas Carlgren i Ekointervjun. Vägverket tog bland annat i sin utredning inte hänsyn till om trafikleden lever upp till de svenska miljömålen, enligt Ekot. Utredningen saknar också en redogörelse för alternativa sträckningar och trängselskattens effekter på trafiken i Stockholm. Vägverket får baxläxa av Miljödepartementet på sammanlagt 15 punkter.