23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Utökat kontantstopp i väst

Från och med måndag 1 december går det inte längre att ladda Västtrafikkortet på bussarna i Trollhättan och Vänersborg.

Västtrafik tar ytterligare ett steg för att minska mängden kontanter på bussarna. Från och med måndagen den 1 december går det inte längre att ladda områdesladdningar på Västtrafikkortet i Trollhättans och Vänersborgs stadstrafik. I stället kan resenärerna betala via autogiro eller köpa sin laddning hos Västtrafiks försäljningsombud.

De linjer som omfattas av stoppet på måndag är alla tvåsiffriga linjer i Trollhättans och Vänersborgs stadstrafik, nämligen linje 21 till och med linje 93. När kontanthanteringen minskar ökar tryggheten ombord på bussarna. En annan positiv effekt är att trafiken snabbas upp.

- Genom att ta bort laddningen av Västtrafikkortet ombord på bussarna i Trollhättan och Vänersborg kommer vi att minska mängden av kontanter på bussarna rejält, säger Maria Holmström, försäljningschef på Västtrafik.

Fler åtgärder för att minska kontanthanteringen:

Sms-biljetter finns i fler kommuner, bland annat i Trollhättan och Vänersborg som ett alternativ till vanliga enkelbiljetter. På linje 1 express mellan Karlsborg-Skövde-Lidköping-Trollhättan samt på linje 900 mellan Tranemo och Falköping testas betalning av områdesladdning med betalkort.

Spårvagnsförarna i Göteborg slutade sälja biljetter i augusti 2007. Där testas också kontokortsbetalning på sex spårvagnar. I Borås stadstrafik säljs inga områdesladdningar ombord sedan den 5 maj 2008. Den 9 september stoppades försäljningen av områdesladdningar på bussarna i Skövde stadstrafik. Sedan den 18 augusti 2008 är det kontantfritt på stadsbussarna i Göteborg, Mölndal och Partille.

1 december 2009 ska alla bussar i hela Västtrafik vara kontantfria enligt beslut av Arbetsmiljöverket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078