23948sdkhjf

Bompeng ger fler vägar

Genom att införa vägavgifter kan staten få in så mycket pengar att två vägar kan byggas till priset av en. Det visar en analys som Stockholms Handelskammares publicerat i veckan.
Sverige har en gigantisk infrastrukturskuld på över 200 miljarder kronor. Landet har de senaste decennierna satsat betydligt under det europeiska genomsnittet på infrastruktur. Resultatet syns lika tydligt på landsvägar som i storstädernas trafikinfarkter. I dagens situation, där regeringen inte förmår satsa de resurser som krävs, måste därför nya lösningar prövas.

I Norge har systemet med bompeng skapat ekonomiskt utrymme för vägar som annars inte skulle ha kommit till. Det har visat sig möjligt att finansiera även vägar med relativt små trafikmängder med hjälp av avgifter. Stockholms Handelskammare presenterar nu en analys om bompeng och möjligheten att införa systemet i Sverige.

- Med ett bompengssystem kan staten kan få två vägar till priset av en. Om vi ska komma ur dagens situation krävs nya idéer och nya finansiella lösningar. Det norska systemet har varit framgångsrikt och bland annat botat Oslos trafikinfarkt. Till skillnad från Stockholms trängselskatt har systemet varit utformat som en lösning för att finansiera ny infrastruktur. Den infrastruktursatsning vi sett från regeringen kommer långt ifrån täcka Sveriges behov av infrastruktur. Därför måste regeringen lära av andra länder som tex Norge, säger Peter Egardt , vd för Stockholms Handelskammare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078