Skånetrafiken utvecklingsstrateg
Mats Améenär eld och lågor inför projektet: Den enkla grundtanken är att använda banvallen som blir ledig när tågen flyttar under jorden. En snabbutredning har startats och senast under våren ska saken vara färdigutredd, enligt Mats Améen.
Både för Malmö Kommun och för Skånetrafiken är det viktigt att det inte blir några luckor i trafiken den dag då Öresundståg och alla andra spårfordon ovan jord lämnar Kontinentalbanan i december 2010. Banverket som äger bananvallen har redan satt en konsult på att undersöka de investeringar som ska till för att låta stadståg eller spårvagnar trafikera Kontinentalbanan om två år. Sannolikt kan befintliga plattformar och det mesta av spåren användas i befintligt skick vilket självklart minskar investeringsbehoven.
Skånetrafiken räknar med att Malmö kommun ska stå för driften av den nya spårvägen, eftersom det handlar om en helt lokal linje inom stadens gränser.
Det nya spårvagnsprojektet blir ett helt annat projekt en den ringlinje runt Malmös innerstad som kommunalrådet
(s) vill ha och fått igenom ett principbeslut för. Ringlinjen kräver dock betydligt större investeringar och kräver mycket längre genomförandetid – det är helt omöjligt att få en ringlinje klar inom två år.
Men med det nya projektet kan Malmö få sin första spårvagn på plats snabbt, och linjen kan därefter senare byggas ut till en ringbana efter de riktlinjer Malöpolitikerna ritat upp, enligt Mats Améen.