23948sdkhjf

Miljarder ska rädda bilindustrin

Med 28 miljarder kronor från staten ska den svenska fordonsindustrin räddas ur finanskrisens klor. En stor del av pengarna riktas till forskning.
Av krispaketets miljarder ska 3 gå till ett statligt forsknings- och utvecklingsprojekt som bland annat är tänkt att driva på utvecklingen av hybridmotorer för fler fordonstyper. 20 miljarder utgör kreditgaranti för att fordonstillverkarna ska kunna genomföra sina modellutvecklingar i Sverige. Ytterligare 5 miljarder kronor reserveras som undsättningslån åt företag i akut kris.

Alliansregeringen uppger att det yttersta syftet med krispaketet till fordonsindustrin är att få den att stanna kvar i Sverige. Enligt regeringen kan ytterligare pengar komma att kunna pumpas in till den svenska fordonsindustrin från EU:s investmentbank. Exakt hur det statliga forskningsbolaget ska se ut är ännu inte bestämt.

Enligt näringsminister Maud Olofsson handlar det om att hindra spetkompetensen att fly landet men var forskningsbolaget ska ligga har ännu inte diskuterats i detalj. Enligt Maud Olofsson är det viktigt att forskningsbolaget ska driva på omställningen till en ”grön fordonspark”.

Finansminister Anders Borg var dock mycket tydlig med att miljardsatsningen inte ska leda till att staten blir ägare till fordonsindustrins bolag. Däremot är det viktigt att skapa förutsättningar för fordonsindustrin i Sverige att fortsätta verka på ett normalt sätt, ansåg finansministern. Däremot kommer ingen att få stödpengarna utan motprestation:

- Vi ger inget blankt kort, företagen måste uppfylla villkor och åtagande. Det är en säkerhet för skattebetalarnas intresse. Bristen på krediter är problemet just nu och vi vill stärka det svenska fordonsklustret, sa finansminister Anders Borg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.407