23948sdkhjf

Spårkonkurrens bara bra

Det är positivt att järnvägsnätet öppnas för konkurrens och att SJ:s exklusiva ensamrätt upphör enligt ett yttrande från Sveriges Kommuner och Landsting.
Samtidigt som järnvägsnätet öppnas för konkurrens kan järnvägsutredningens förslag på hur konkurrensutsättningen ska gå till få negativa konsekvenser för kollektivtrafiken om inte de synpunkter vi lagt fram beaktas, skriver Sveriges Kommuner och Landsting i sitt yttrande.

I sitt slutbetänkande föreslår utredningen ”Ökad konkurrens på marknaden för persontransporter på järnväg” att järnvägsnätet öppnas för konkurrens och att SJ:s exklusiva ensamrätt upphör.

- Konkurrens är bra för resenärerna eftersom effektiviteten i transportsystemet kan öka. Det är positivt att trafikhuvudmännen och andra operatörer ges ökad tillgång till spåren för att bedriva den regionala kollektivtrafiken, säger Anders Knape , ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting.

Utredningen föreslår att de kommersiella trafikföretagen ska få välja vilka linjer och turer man vill köra. Den trafik som trafikföretagen inte är intresserade av att köra ska sedan utföras av de regionala trafikhuvudmännen eller Rikstrafiken.

- Konkurrensutsättningen måste ske på rätt sätt. Det är tveksamt om det är gynnsamt för resenärerna att låta transportföretagen plocka russinen ur kakan utan att ta ansvar för att det finns ett sammanhängande transportsystem, säger Anders Knape.

- Vi vill även understryka vikten av att det finns ett samordnat biljett- och bokningssystem, säger Anders Knape.

I utredningen beskrivs endast en modell för hur konkurrensutsättningen ska gå till. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) vill att fler alternativa modeller utreds. Och att det genomförs småskaliga försök inom ett avgränsat område innan man beslutar om vilken modell som ska tillämpas i full skala i hela landet. Alternativt kan ett stegvis införande av konkurrensen på spåren vara en väg att gå menar SKL.

- Vi menar att all trafik, såväl regional som interregional, kan upphandlas i konkurrens. Med en sådan modell skulle de kommersiella trafikföretagen inom vissa ramar kunna ges frihet att utveckla egna tjänster och taxor, säger Anders Knape.

Vänsterpartiet och miljöpartiet reserverade sig mot beslutet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109