23948sdkhjf

Race mot nya drivmedel

År 2030 utgörs hälften av alla drivmedel av biobränslen. Det spådde Statoil på ett frukostmöte om framtidens drivmedel den 16 december som arrangerades av TTF-Forum för Logistik.
Statoil förvärvade Hydro för ett år sedan och är nu i full färd med att lägga under sig Jet. Om myndigheterna godkänner affärer blir Statoil marknadsledande i Sverige. Oljebolaget tänker också ligga i frontlinjen när det gäller att fasa ut de fossila bränslena till fördel för de förnyelsebara.

Och enligt Bjarne Lindberg , Statoils drivmedelsexpert, kommer utvecklingen bort från fossila bränslen att accelerera över hela världen, helt enkelt för att det inte finns en annan hållbar väg.

- Vi har redan passerat piken när det gäller råolja som är möjlig att utvinna. Det finns gott om råolja kvar, men på lång sikt måste det till alternativ eftersom behovet av energi fortsätter att öka medan tillgången på olja planar ut, sa Bjarne Lindberg.

Stefan Gustafsson , försäljningsdirektör på Statoil, förklarade sambandet mellan dagens prisfall på olja och den globala finanskrisen. En orsak är att när oljebolagen hamnar i likviditetskris måste de sälja av sina oljelager och därmed pressas priset nedåt.

- Men det här är en prisnedgång på kort sikt, över ett längre perspektiv kommer priset på olja att fortsätta uppåt, det råder det ingen tvekan om, sa Stefan Gustafsson.

Att priserna på diesel och bensin nu har bytt plats hänger samman med det som finns mellan råoljeproduktionen och kunden – raffinaderikapaciteten. Billig olja hjälper inte om det inte går att få fram tillräckliga mängder diesel till kunderna.

I ett längre perspektiv tror både Bjarne Lindberg och Stefan Gustafsson att biobränslen är framtiden i kombination med hybridtekniken. I en avlägsen framtid kommer kanske bränslecellerna, men det ligger långt bort, tror Bjarne Lindberg.

- Faran i kristider är dock att forskningen om till exempel bränslecellstillämpningar för fordonsdrift får stryka på foten. Det vore mycket olyckligt men tyvärr är risken ganska stor, sa Bjarne Lindberg.

Förra veckan torgfördes den faran på IVA:s seminarium om bränslecellteknik som möjligt alternativ för framtidens fordonsdrift. Medan forskarna anser sig befinna sig i närheten av ett genombrott och ville ha mer stöd till forskningen sa sig Volvo vara intresserade men att det kristyngda företaget nu måste prioritera sina forsknings- och utvecklingsinvesteringar mycket hårt. Kanske kan det föreslagna nya statliga fordonsforskningsbolaget bli räddningen för den hägrande tanken att ha vätgas i tanken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078