23948sdkhjf

Fler tåg på Bohusbanan

Kapaciteten på Bohusbanan ökar. Banverket har nu färdigställt utbyggnaden av fjärrblockering mellan Göteborg och Stenungsund vilket möjliggör fler tåg på linjen.
För att möta behovet av tätare och mer flexibel trafik på sträckan Göteborg – Uddevalla inledde Banverket 2007 arbetet med att rusta upp Bohusbanan. Ett viktigt delmål är nu nått när arbetet mellan Göteborg och Stenungsund är klart.

- Det gör att fler tåg kan trafikera sträckan, samtidigt som trafiken blir säkrare, säger Banverkets projektledare Per-Erik Cannert .

Kapaciteten på sträckan ökar, och fjärrblockeringen gör dessutom att trafiken blir säkrare. Banverkets driftledning i Göteborg får hela tiden indikationer om var tågen befinner sig och kan fjärrstyra all trafik från driftledningscentralen.

För tågresenärerna innebär detta en mer tillgänglig pendeltrafik med fler avgångar per dag. Under januari utökas trafiken på sträckan.

- Möjligheten till tätare trafik gör att vi kommer att utöka antalet avgångar, vilket självklart är bra för våra resenärer, säger Mårten Ignell , affärsområdeschef för Västtrafiks regiontrafik.

Förutom utbyggnad med fjärrblockering har nya mötesspår byggts för att öka möjligheterna för tåg att mötas, och nya signalställverk har installerats. Dessutom har stationsområdena moderniserats, bland annat genom nya förlängda handikappanpassade plattformar och nya trafikinformationsskyltar.

Arbetet fortsätter nu med utbyggnaden av sträckan Stenungsund – Uddevalla som beräknas vara klar i slutet av 2010.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111