23948sdkhjf

Systemskifte hotar CPT-kunder

Kalmar Läns Trafik, KLT, betalade 25 miljoner kronor för ett smart biljettsystem från CPT Nordic. Nu kan KLT tvingas gå över till norska FARA:s system i stället, rapporterar tidningen Barometern.
Konkursdrabbade CPT Nordic hade sålt smarta kontantlösa biljettsystem till 16 trafikbolag i Sverige, ett av dem var KLT. Som rt-forum rapporterat kämpade konkursförvaltaren advokat Bertil Stridh i veckor för att hitta en lösning som innebar att kunderna inte skulle lämnas i sticket och att de anställda på CPT skulle få behålla sina jobb.

Av de fyra aktörer som återstod i finalen valde Bertil Stridh att låta PayEx ta över CPT Nordic för 3,6 miljoner kronor. PayEx vd Krister Fingal lovade att medarbetarna skulle få ha kvar jobben i Nässjö, Sundsvall och Strängnäs samt att CPT:s kunder skulle få sina leveranser fullföljda och garanterade service och underhåll.

Därför blev överraskningen stor när CPT Nordics norske konkurrent FARA några dagar senare bekräftade att de köpt konkursboet av PayEx för 7,2 miljoner kronor – dubbla priset jämfört med dagarna innan. FARA hade dessutom funnits med bland de fyra aktörerna som Bertil Stridh förhandlade med i slutomgången. En av anledningarna att FARA föll bort var att de inte ville gå med på alla de garantier och villkor konkursförvaltaren satt upp.

Ännu mer underlig blir historien för den som skärskådar norska FARA:s ekonomi: Bolaget är ett förlusttyngt börsbolag som fått mycket kritik i norsk press för att köpa ett svenskt konkursbolag på det sätt som gjorts. FARA:s ledning försvarar sig med att långsiktiga strategiska mål ligger bakom affären, nämligen att bli leverantör till alla länstrafikbolag i hela Norden.

Hur det ska lyckas när förlusten 2007 var 27 miljoner kronor och väntas bli minst 22 miljoner kronor i år är en fråga som fått många att spekulera om att PayEx på något sätt finns med i bakgrunden även i framtiden som finansiär av projekten. Genom krumbukten med vidareförsäljningen slapp dessutom FARA de garantier om att fortsätta med CPT Nordic i orubbat bo som konkursförvaltaren ställt upp.

Karl-Johan Bodell , vd för KLT som är var en av CPT Nordics kunder, är ändå nöjd med att nu ha en norsk leverntör i stället för ett konkursbo. Han fick vänta över ett halvår bara på att få en systemspecifikation från CPT och på den vägen är det. Nu är det nya smarta betalsystemet som KLT sett fram emot ett år försenat. Nu hoppas Karl-Johan Bodell ändå på att FARA i samarbete med PayEx ska rensa upp i branschen och att det blir fart på leveranserna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064