23948sdkhjf

Körkortsutredningen säger nej till sänkt ålder?

Envisa rykten säger att Körkortsutredningen kommer att säga nej till att sänka körkortsåldern för att få köra buss. Detta oroar bussbranschen.
Körkortsutredningen har fått förlängd tid och ska nu redovisa sitt uppdrag den 20 januari istället för i december. Vad tänker du om det, Anna Grönlund, förbundsdirektör på BR, Bussbranschens Riksförbund?
-Jag hoppas att vi i januari får besked om att man föreslår en sänkning av körkortsålder för bussförare från 21 till 18 år.
Varför är en sänk körkortsålder för buss- och taxiförare en så viktig fråga?
-Idag finns ingen utbildning för bussförare inom det reguljära utbildningsväsendet. Det som finns är bussföretagens egna skolor, körskolor för privatister, en del resterande men krympande militär utbildning samt offentliga vuxenutbildningar som främst riktas till arbetslösa och personer i behov av omskolning. En sänkt körkortsålder för buss- och taxiförare vet vi skulle göra att många gymnasieskolor runt om i Sverige starta gymnasieprogram för buss- och taxiförare, vilket skulle göra det möjligt för intresserade ungdomar att välja bussföraryrket och persontransportbranschen i den ålder när de flesta väljer inriktning på sitt framtida arbetsliv.
Men nu går ju Sverige in i en lågkonjunktur - då blir det väl många som behöver omskolas och söker nya jobb?
-Ja, så kan vara fallet. Men vi som bransch kan inte vara hänvisade att rekrytera våra medarbetare bara när det råder lågkonjunktur och staten går in med omskolningsstöd. Bussföraryrket är ett yrke som ska kunna väljas direkt - av eget intresse och utifrån branschens behov!
Behov ja - ni har sagt att ni behöver 2 500 förare om året. Varför så många?
-En majoritet av landets bussförarkår är idag 50 +. Samtidigt har vi haft få yngre som sökt sig till yrket, eftersom den naturliga ingången via gymnasiet saknas. När många går i pension har vi få som tar vid. Samtidigt vill våra politiker få fler att resa kollektivt och vi aktörer i branschen har sagt att vi vill fördubbla kollektivtrafiken till år 2020. Bussen är stommen i svensk kollektivtrafik och varje buss behöver en förare!
Om nu bussbranschen i debattartiklar och TV-inslag berättar om sitt stora rekryteringsbehov, varför lyssnar då inte politikerna på er i dessa tider när varslen och uppsägningarna i andra branscher duggar tätt?
-Ja, det undrar vi med. Man hänvisar till Körkortsutredningen.
Och vilka andra agerar i frågan idag?
-Vi är inte på något sätt ensamma. Bussarbetsgivarna, Svenska Taxiförbundet och Kommunalarbetarförbundet har också uppvaktat utredningen och talat för en sänkt körkortsålder. Svensk Kollektivtrafik har uttalat att man stödjer våra krav. Transportarbetarförbundet säger sig dela Kommunalarbetaförbundets uppfattning. Vi är en enad bransch som ser samma behov och delar vilja till lösningar för kunna utveckla svensk kollektivtrafik, bidra till att nå samhällets klimat- och miljömål och bidra till ökad sysselsättning i Sverige nu och i framtiden.
Ni och många andra har har alltså uppvaktat Körkortsutredningen under året. Vad säger de då till er?
-Ja, det vill ju inte säga något innan de är klara. Men jag tolkar dem som om de är tveksamma till att sänka åldern.
Varför är Körkortsutredningen tveksamma?
-I Körkortsutredningens direktiv, det vill säga den beställning regeringen lagt till utredningen och som utgör ramen för deras arbete, talas det i tilläggsdirektivet från september 2007 om att utredaren förutom det huvudsakliga uppdraget att göra en översyn av körkortsförfattningarna och de nya körkortsreglerna inom EU också ska analysera om åldersgränserna för att framföra fordon avsedda för persontransport i körkortskategori D ska ändras. Vidare ska utredaren analysera om ålderskravet för buss- och taxiförare bör ändras med beaktande av trafiksäkerhetsaspekten. Det verkar för mig vara allena avgörande för utredningens analys i dagsläget. Det är olyckligt, eftersom det finns många fler aspekter kopplat till ålderskravet. Strukturen i det svenska utbildningsväsendet till exempel, som ju med dagens ålderskrav varken möjliggör en utbildning inom gymnasieskolan men också med hänvisning till dagens utbildningslängd avvisar en bussförarutbildning inom den nya yrkeshögskolan då den i det sammanhanget sägs vara för kort! Moment 22 alltså - på grund av det ålderskrav som finns idag och som då i mitt tyckte motverkar trafiksäkerhetsaspekten eftersom vi inte har möjlighet att starta en gedigen bussförarutbildning i gymnasiet.
Men är inte trafiksäkerheten och förarens möjlighet att på ett säkert sätt framföra bussen avgörande?
-Jo självklart är trafiksäkerheten viktig! Bussen är det trafiksäkraste foronet på våra vägar och vi i branschen arbetar varje dag för att den så ska förbli. Men som jag har uppfattat utredningen lutar man sig mot statistik som säger att unga förare överhuvudtaget är mer trafikfarliga än äldre. Och detta oavsett transportslag. Analogt med det borde då åldersgränsen för privatbilister och lastbilsförare höjas!
Men att köra buss innebär ju att du ansvarar för många fler människor än dig själv?
-Vi menar att dagens nya bussförare får en sämre start än de välutbildade gymnasieungdomar vi ser framför oss blir följden av en sänkt ålder. Statistik från bland annat Busslink över skador och incidenter i trafiken visar också tydligt att det är år och erfarenhet i yrket som är avgörande. En rutinerad 30-årig bussförare har färre incidenter än en snabbutbildad, ny 35-årig redan bussförare idag.
I debatten har du flera gånger hänvisat till Finland. Vad har de gjort som är så bra?
-De har sänkt körkortsåldern med stöd i gällande EU-lagstiftning. I Finland har man också startat just yrkesutbildning för ungdomar och idag har man många välutbildade och motiverade förare. Man får en stolthet och ett engagemang i yrket på köpet!
Så de har bara sänkt ålderskravet rakt av?
-Nej, de har infört vissa begränsningar för just de yngre förarna under de första åren. Men det har vi också berättat för Körkortsutredningen att vi är beredda att acceptera. Vi kan tänka oss modeller där gymnasieutbildade förare mellan 19-21 år bara får köra inom en radie av 5 mil eller bara lätta bussar under dessa första år. De får ändå den utbildning de behöver, de får erfarenhet och vi i branschen får en möjlighet att skola in nästa generations kollegor.
Var hittar man mer fakta i frågan?
-På BRs webbplats, www.bussbranschen.se där vi samlat skrivelser, argument och fakta. Läs till exempel vår skrivelse till utbildningsminister Jan Björklund tidigare i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125