23948sdkhjf

Citybanan finansierad

Nu är det klart. Ett avtal mellan staten och de inblandade regionerna säkrar finansieringen för Citybanan under Stockholms centrum.
Fredag 19 december blev överenskommelsen klar mellan staten, Mälardals- och Östergötlandsregionerna som ska ge bättre järnvägsförbindelser för hela landet. Regionerna skjuter till 2 miljarder i finansieringen av Citybanan och staten gör i gengäld flera miljardsatsningar på järnväg i regionerna.

- Hela finansieringen av Citybanan är nu klar vilket är väldigt positivt. Bygget kan påbörjas, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Eftersom 8 av 10 tågresor startar eller slutar i Stockholm påverkar getingmidjan hela Sveriges tågtrafik. Den begränsade kapaciteten skapar problem med förseningar och trängsel för pendlare i hela regionen. Getingmidjan hindrar även en utbyggd godstrafik. Banverket får idag säga nej till många företag som vill ta sina transporter på järnväg istället för exempelvis med lastbil. Citybanan ger pendeltågen ett eget dubbelspår genom centrala Stockholm och frigör det gamla dubbelspåret för fjärrtåg, gods- och persontrafik.

- Citybanan är ett lyft för Mälardalen och hela Sverige. Citybanan ger dubbelt så stor kapacitet för järnvägstrafik genom centrala Stockholm och är en efterlängtad infrastrukturlösning, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063