23948sdkhjf

Två kvar i tunnelbanekampen

När en knapp månad återstår i dragkampen om Stockholms tunnelbana återstår endast två i kampen om mångmiljardkontraktet enligt uppgifter i media under julhelgen.
Av de sex aktörer som var med i kampen om kontraktet på 35 miljarder kronor i augusti är nu fyra borta ur leken. Kvar finns nuvarande operatören Veolia och MTR från Hongkong. Av de fyra övriga har en, Tågkompaniet/Nedrailways, öppet sagt att de hoppar av. De övriga tre, S-Bahn Berlin, Stockholm Tub AB (Keolis-Arriva) och T-banebolaget AB, har inte sagt någonting offentligt om sin inställning till upphandlingen.

Den som vinner mångmiljardkontraktet får driva tunnelbanan i Stockholm i åtta år med start hösten 2009. Tilldelningsbeslutet ska offentliggöras den 20 januari 2009 av SL. Tågordningen är den att SL:s vd Ingemar Ziegler då ska lämna det förslag till operatör som SL:s ledningsgrupp bestämt sig för. Därefter kommer den politiskt tillsatta styrelsen att fatta det avgörande beslutet.

Eftersom frågan är en brännhet politisk potatis är det dock sannolikt att SL:s vinnarförslag kommer att läcka ut till media före den 20 januari med god marginal. Med tanke på att 2010 är valår är SL:s politiska styrelse livrädda för en kollektivtrafik i kaos i huvudstaden. Denna faktor väger tungt till fördel för franskägda Veolia som driver trafiken nu med gott resultat under senare tid. En ny operatör utgör alltid en risk – även om Hongkongbaserade MTR kan uppvisa världens högsta punktlighetssiffra på 99,8 procent på hemmaplan.

Slutstriden närmar sig och rt-forum.coms tips är att fler läckor om tunnelbanans tilltänkta vinnare läcker ut redan efter trettondagen. Det handlar ändå om världens största kända civila upphandling under 2009.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.784