23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Två kvar i tunnelbanekampen

När en knapp månad återstår i dragkampen om Stockholms tunnelbana återstår endast två i kampen om mångmiljardkontraktet enligt uppgifter i media under julhelgen.

Av de sex aktörer som var med i kampen om kontraktet på 35 miljarder kronor i augusti är nu fyra borta ur leken. Kvar finns nuvarande operatören Veolia och MTR från Hongkong. Av de fyra övriga har en, Tågkompaniet/Nedrailways, öppet sagt att de hoppar av. De övriga tre, S-Bahn Berlin, Stockholm Tub AB (Keolis-Arriva) och T-banebolaget AB, har inte sagt någonting offentligt om sin inställning till upphandlingen.

Den som vinner mångmiljardkontraktet får driva tunnelbanan i Stockholm i åtta år med start hösten 2009. Tilldelningsbeslutet ska offentliggöras den 20 januari 2009 av SL. Tågordningen är den att SL:s vd

Ingemar Ziegler

då ska lämna det förslag till operatör som SL:s ledningsgrupp bestämt sig för. Därefter kommer den politiskt tillsatta styrelsen att fatta det avgörande beslutet.

Eftersom frågan är en brännhet politisk potatis är det dock sannolikt att SL:s vinnarförslag kommer att läcka ut till media före den 20 januari med god marginal. Med tanke på att 2010 är valår är SL:s politiska styrelse livrädda för en kollektivtrafik i kaos i huvudstaden. Denna faktor väger tungt till fördel för franskägda Veolia som driver trafiken nu med gott resultat under senare tid. En ny operatör utgör alltid en risk – även om Hongkongbaserade MTR kan uppvisa världens högsta punktlighetssiffra på 99,8 procent på hemmaplan.

Slutstriden närmar sig och

rt-forum.coms

tips är att fler läckor om tunnelbanans tilltänkta vinnare läcker ut redan efter trettondagen. Det handlar ändå om världens största kända civila upphandling under 2009.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.05