23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tunga vinterdäck nära

Vägverket har på regeringens uppdrag utrett vilka vinterdäcksregler som bör gälla. Bland annat föreslås vinterdäck på tunga fordons drivaxel.




I korthet innehåller Vägverkets förslag följande förändringar:













Kostnaderna för stopp i trafiken uppskattas till cirka 250 miljoner kronor per år och den tunga trafiken orsakar en betydande del av dessa kostnader på grund av att bussar och lastbilar saknar vinterdäck. En minskning av stoppen kan åstadkommas genom att krav införs på att tunga fordon ska ha vinterdäck på drivaxeln och minst fem millimeters mönsterdjup på däcken, samt genom en förbättrad vinterväghållning. Krav på vinterdäck med 3 millimeter mönsterdjup för utländska fordon med totalvikt av högst 3,5 ton. Detta krav innebär att utländska fordon blir säkrare i vinterväglag. Krav på vinterdäck för svenskregistrerade fordon vid färd till och från utlandet. Vägverket föreslår att undantaget för krav på vinterdäck vid färd till eller från utlandet på svenskregistrerade fordon avskaffas. Inför krav på vinterdäck på drivaxeln på tunga fordon. Kravet gäller både svensk- och utlandsregistrerade fordon och skulle minska olyckorna och förbättra framkomligheten genom att antalet stopp skulle bli färre. Inför krav på 5 mm mönsterdjup på däck på tunga fordon exklusive släpfordon. Detta krav skulle säkerställa att alla tunga fordon har bra däck med förbättrad framkomlighet som följd.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079