23948sdkhjf

Bygg Ostlänken nu!

Alla partier i Östergötlands och Södermanlands län är eniga: De vill tidigarelägga byggandet av Ostlänken genast – finansieringen ska ordnas med OPS, offentlig och privat finansieringssamverkan.
Landshövding Björn Eriksson hejade på för att börja bygga höghastighetståg mellan i första hand Linköping och Norrköping när han deltog på Transportforum i Linköping torsdagen den 8 januari.

- Finansen vill inte plocka fram budgetpengar för att bygga Ostlänken, men mitt intryck är att regeringen inte är ovillig att stödja projektet om regionen kan få fram en rimlig finansieringsmodell. Det kommer att bli en blandning av privata och kommunala pengar i så fall, sa Björn Eriksson .

Ostlänken i sin helhet är tänkt att knyta samman hela sträckan Linköping-Norrköping-Nyköping och vidare till Södertälje och Stockholm. Projektet är tänkt att haka på Citybanan i Stockholm som planeras bli klar 2017.

Även om politikerna från de största partierna socialdemokraterna och moderaterna är eniga i sak om att bygga Ostlänken snabbast möjligt skiljer sig deras syn på hur projektet ska finansieras. (s) vill även i fortsättningen se staten som huvudansvarig finansiär medan (m) vill öppna för privat finansiering även om partiet ännu inte har detaljerna klara.

Problemet just nu är mest akut mellan Linköping och Norrköping: Där finns inte plats för fler tåg, trots att det skulle behövas. Östsvenska Handelskammaren föreslår att just den sträckan av Ostlänken ska byggas snarast och stå som modell för en finansieringslösning med externt kapital från regionen.

Infrastrukturminister Äsa Torstensson fick frågan om Ostlänken under Transportforumdagarna i Linköping. Hon sa dock bestämt ifrån om en snabb byggstart, regeringen vill avvakta bland annat den kommande utredningen om höghastighetståg som väntas till sommaren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078