Järnvägsplan 11 sträcker sig från Näsbyn/Bredviken, Kalix kommun till Gäddträsket i Sangis. I Bredviken kommer den befintliga Haparandabanan att knytas samman med den nya sträckningen av Haparandabanan.
På den aktuella sträckan kommer Banverket att bygga två vägbroar och sex järnvägsbroar. Fem av dessa är utformade så att vilt och renar säkert ska kunna passera järnvägen men utan att behöva korsa spåren.
Under våren startar avverkning på den 11,5 kilometer långa sträckan, och under 2009 kommer Banverket att upphandla och påbörja markentreprenader. Den nya Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda är indelad i fyra järnvägsplaner. Samtliga har nu vunnit laga kraft.
- Tack vare att den sista järnvägsplanen nu vunnit laga kraft, kan vi fortsätta byggandet enligt tidplanen, och ha hela Haparandabanan klar för trafik 2012, säger projektledare
.
Banan är den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland och Ryssland. Den är även mycket viktig för att godstransporter mellan norra och södra Sverige ska fungera