23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

En seger för bussbranschen

Körkortsutredningen föreslog det ingen trodde - en sänkning av körkortsåldern för att få köra buss till 18 år under förutsättning att det skapas en gymnasieutbildning.

Motståndet har varit hårdnackat mot en sänkning men vändningen kom i somras enligt Anna Grönlund då Svensk Kollektivtrafik, SKL, Sveriges kommuner och landsting samt de båda fackliga organisationerna kommunal och transport stödde en sänkning.
- Vi har hela tiden sagt att en sänkning av åldern ska kopplas ihop med en gymnasieutbildning och utredarna har tagit till sig hela den idén vilket känns fantastiskt. jag vet också att det finns gymnasieskolor i till exempel Stockholm, Vännäs och Malmö som är beredda att dra igång en sådan utbildning.
Utredningens ordförande Björn Hansson understryker att man verkligen tittat på olycksstatistik för 18-åringar.
- Det har varit den största invändningen, att 18-åringar orsakar fler olyckor än äldre. Men det finns inget belägg för detta alls så det argumentet faller. Dessutom har Finland 18-årsgräns och där finns ingen statistik som pekar på en ökad olycksrisk.
Anna Grönlund hoppas nu på en snabb hantering av regering och riksdag så att en lagändring kan göras. En förhoppning är att den nya lagen om sänkt körkortsålder för buss kan börja gälla den 1 januari 2010.






- Det är en seger för hela bussbranschen, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på BR, Bussbranschens Riksförbund, när hon tar del av Körkortsutredningens förslag som överlämnades idag till infrastrukturministern Åsa Torstensson. Utredarna har tagit fasta på våra argument att branschen måste hitta en ny generation förare för att vi ska klara framtidens kollektivtrafik.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093