Fackförbundet SEKO tror att valet av MTR för tunnelbanan kan vara positivt för den långsiktiga utvecklingen av kollektivtrafiken i Stockholm.
Av Anna Fredriksson
Lasse Eriksson
- Kollektivtrafiken i Stockholm står inför stora utmaningar och MTR borde ha bra förutsättningar att förbättra och utveckla tunnelbanetrafiken och arbeta vidare för en trygg och säker trafikmiljö, och inte minst en bra arbetsmiljö för de anställda i tunnelbanan, säger , ombudsman på SEKO Stockholm, som varit huvudförhandlare under upphandlingen. Beslutet innebär vidare att MTR, tillsammans med sin samarbetspartner Mantena, även tar över ansvaret för allt fordonsunderhåll och alla moderniseringsarbeten som idag utförs av Tågia. Tågia som företag kommer att avvecklas. SEKO:s huvudkrav under upphandlingsprocessen har varit att avtalen ska vara oförändrade och att de anställdas villkor ska följa med. Detta är krav som MTR har uppfyllt. - Vi är överens om oförändrade avtalsvärden och att MTR ska anpassa verksamheten utifrån de utfästelser företaget gjort mot oss när de tog fram sitt anbud. Alla anställda vid Tågia har rätt att följa med då underhållsbolaget övertar verksamheten, säger Lasse Eriksson.