23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tätare turer bra affär

Tätare bussturer är inte bara bra för samhälsnyttan – det ökar dessutom intäkterna för Busslink, det visar en ny utredning som Dagbladet i Sundsvall rapporterar om.










Om busstrafiken i centrala Sundsvall kördes med tätare turer så kommer operatören Busslink att tjäna mer pengar – trots ökade bränslekostnader. Tiominuterstrafik under dagtid skulle öka passagerarantalet påtagligt och därmed intäkterna. Det visar en utredning som konsultföretaget Ramböll Sverige gjort åt Länstrafiken i Västernorrland. Länstrafikens mål är att fördubbla kollektivresandet i Sundsvall och för att lyckas med har bolaget förhandlat med operatören Busslink om att utöka turtätheten från fyra till sex turer i timmen. Förutom ökade biljettintäkter skulle förändringen också ge stora vinster för samhällsnyttan, enligt Ramböll: Restiderna förkortas, biltrafiken minskar och därmed vägslitaget. Minskat bilåkande leder också till att värdeminskningen på sundsvallsbornas bilar bromsas vilket också det ska räknas in i totalbilden. Utredningen är en del av ett beslutsunderlag som kommer att användas när det slutliga beslutet ska tas i kommunfullmäktige. Christine Högberg, vd vid Länstrafiken i Västernorrland hoppas nu att kommunfullmäktige i Sundsvall gör tummen upp för tätare bussturer i staden. Om det blir så kan förändringen vara genomförd redan till augusti-september, enligt Christine Högberg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078