Kollektivtrafikbarometern är en rikstäckande kvalitets- och attitydundersökning som månadsvis genomförs av landets läns- och lokaltrafikföretag i samarbete med vår branschorganisation, Svensk Kollektivtrafik. 100 norrbottningar, såväl allmänhet som kunder, mellan 15 – 75 intervjuas per telefon varje månad.
En analys av resultaten från år 2008 där totalt 1 000 norrbottningar tillfrågats visar att norrbottningen är nöjdaste i Sverige med kollektivtrafiken.
Betyget mäts på en femgradig skala där betyget 5 och 4 är nöjda, betyget 3 varken nöjd eller missnöjd och betyget 1 – 2 är missnöjda kunder.
Av dem som åker buss ofta eller ibland är hela 82 procent nöjda och endast 2 procent missnöjda med Länstrafiken i Norrbotten. Motsvarande siffra för riksgenomsnittet vad gäller kunderna är 66 procent för 2008. Närmaste län har betyget 74 procent.
Resultatet för NKI i Norrbotten visar att 64 procent av norrbottningarna i allmänhet ger kollektivtrafiken betyget 4 – 5 och bara 5 procent är missnöjda (betyg 1 – 2). Motsvarande siffra för riksgenomsnittet vad gäller allmänheten kunderna är 55 procent för 2008.
Men trots de goda siffrorna finns det saker som behöver förbättras också inom Länstrafiken i Norrbotten. Det som bör bli bättre är avgångstider, linjesträckning, snabbhet, informationen vid förändringar av tidtabeller och linjer. Stora frågor som inte är så lätta att genomföra i ett län som utgör nära nog en fjärdedel av Sveriges landareal men där det finns färre invånare än i Malmö stad. Det visar sig i att marknadsandelen av samtliga persontransporter ligger på 8 procent för Länstrafiken i Norrbotten – för de allra flesta är bilen det första alternativet.
Länstrafikens strategi inför de kommande tre åren är att behålla befintliga kunder, attrahera nya kunder och utveckla marknadssamarbetet med entreprenörerna.