23948sdkhjf

Kontaktlös spårvagn rullar

Den första elspårvagnen utan kontaktledning är här. Tekniken som tagits fram av Bombardier bygger på fenomenet induktion – fordonets elsystem laddas av en osynlig strömkrets under spåren.
I veckan var det världspremiär för den kontaktledningslösa spårvagnen på Bombardiers testspår i tyska Bautzen. Spårvagnen, Bombardier Primove, ser ut som en vanlig elektrisk spårvagn, men den saknar de karaktäristiska byglarna på taket och där ovan finns inte heller någon kontaktledning. På taken finns i stället kondensatorer som lagrar ström när spårvagnen bromsar. Tekniken minskar energiåtgången med 30 procent enligt tillverkaren.

- Primovetekniken är ett unikt system för att bygga spårvagnslinjer helt utan luftledningar, oavsett hur långa linjerna är och i alla olika miljöer. Utan luftledningen har vi helt andra möjlighet att anpassa utseendet, vilket inte minst är viktigt för spårvagnar som körs i historiska stadsdelar vars karaktär inte får förändras genom att sätta upp kontaktledningar. Tillsammans med den nya BOMBARDIER MITRAC Energy Saver, kan tekniken också reducera energiåtgången, säger Dr Carsten Struve , Director Advanced Technology Development Bombardier Transportation.

Den nya kontaktledningslösa spårvagnstekniken är en av hörnstenarna i Bombardiers innovationsprojekt Bombardier ECO4. Sammanlagt har Bombardier tio ECO4-produkter som är färdiga att använda, alla baserade på utveckling inom energi, effektivitet, ekonomi och ekologi för att reducera miljöpåverkan men samtidigt utlovar tillverkaren också förbättrad driftekonomi.

Den nya drifttekniken bygger på det fysikaliska fenomenet induktion, som redan används inom andra industrier, men då i rena och kontrollerade miljöer inom exempelvis kretstillverkning och bilindustrin. Det här är första gången induktionstekniken tillämpas på järnvägsfordon.

Fakta/induktionsdrift
Kraftkomponenterna är dolda under fordonet och under spåren. Primär- och sekundärkretsarna är separerade från varandra enligt samma princip som i en transformator. Primärkretsen, som skapar ett magnetfält, är inbyggd i infrastrukturen. Sekundärkretsen i fordonet gör om magnetfältet till elektricitet som driver fordonet. Primärsystemets kabel kan enkelt integreras i spåret. Fordonet har spolar undertill som är kopplade till fordonets drivsystem med en kabel. Dessutom är marksystemet utformat så att full laddning endast uppnås i de segment som är helt täckta av fordonet, för att på så sätt ytterligare öka säkerheten. Det gör att systemet till exempel kan installeras även i gångbanor.

Fakta/kraftåtervinning
Systemets kondensatorer laddas upp av ström som återvinns när fordonet bromsar och återanvänds vid acceleration och färd. På spårvagnar har systemet – enligt tillverkarens tester i Mannheim - visat sig kunna spara upp till 30 procent energi. Grunden i systemet är kondensatorer med dubbla lager, så kallade ultrakondensatorer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094