23948sdkhjf

Volvo Bussar till Nordamerika

Volvo Bussar lanserar Volvo 9700 i USA och Kanada. Förhoppningen är att ta marknadsandelar när krisen frå allt fler nordamerikaner att ställa bilen hemma för att i stället ta bussen.
I dag säljer Volvo sina bussar i Nordamerika under andra varumärken via sina kanadensiska dotterbolag. Turistbussar och långdistansbussar säljs under varumärket Prevost och stadsbussarna under varumärket Nova Bus. Men i samband med den stora bussmässan UMA i Orlando, Florida, lanseras bussar med varumärket Volvo i Nordamerika – det var över 20 år det senast såldes en buss med varumärket Volvo i USA och Kanada.

Tore Bäckström , chef för Volvo Bussars affärsområde Nord- och Sydamerika räknar med att totalmarknaden i det här segmentet är cirka 1 500-2 000 bussar per år och att Volvo 9700 har möjlighet att ta en god andel av denna marknad inom några år.

- Höga bensinpriser kombinerat med den finanskris och lågkonjunktur vi nu genomlider, har lett till att fler amerikaner ställer bilen och väljer buss istället. Samtidigt har bussarna blivit allt bekvämare och för många typer av resor är de idag ett reellt alternativ till bilen, säger Tore Bäckström.

Volvo 9700 för Nordamerika tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Mexico där bussmodellen är marknadsledare när det gäller långdistanstrafik. Bussen är utrustad med en 13-litersmotor på 435 hästkrafter. Motorn tillverkas i Volvos fabrik i Hagerstown, USA. Bussen är också utrustad med Volvokoncernens växellåda I-shift.

Volvo 9700 kommer att säljas via Prevosts återförsäljarnät i både USA och Kanada. Hela eftermarknaden kommer också att skötas av Prevost via företagets stora nätverk av certifierade serviceverkstäder och reservdelslager.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063