23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nordkalotten får ny järnväg?

Svenska Banverket och finska Banförvaltningscentralen möts i Haparanda-Torneå för att diskutera en eventuell ny järnväg mellan länderna.










Den 11-12 februari samlas representanter från bland annat svenska Banverket och finska Banförvaltningscentralen i Haparanda-Torneå för att diskutera behovet av att utveckla den gränsöverskridande infrastrukturen i norra Sverige och Finland. Ett problem att överbrygga inom järnvägstrafiken är de olika spårvidderna i länderna. I dag finns finskt bredspår draget till Haparanda sedan finlands ryska tid. Härifrån går det teoretiskt att åka tåg ända till Stilla havet på andra sidan jordklotet. Men planerna i norr gäller med närliggande tågtrafik för person och gods mellan Sverige och Finland. I gränstrakterna mellan länderna finns stora naturtillgångar i form av skog och mineraler och idag växer till exempel planer fram på brytning av järnmalm i stor skala i ett område som sträcker sig över riksgränsen i trakterna av Pajala och Kolari. En förutsättning för att naturtillgångarna ska kunna bearbetas, och tillväxten främjas, är att det finns en väl fungerande infrastruktur för person- och godstransporter som utvecklas i ett gränsöverskridande och transportslags- övergripande perspektiv. De svenska och finska regeringarna har därför givit sina myndigheter inom järnvägs-, sjöfarts- och vägområdena samordnade uppdrag att göra en analys av framtida krav med särskilt fokus på den gränsöverskridande infrastrukturen. Ett gemensamt utredningsarbete har därför påbörjats och skall utmynna i en rapport till regeringarna den 1 maj 2009 där en gemensam bild av behoven av nödvändiga infrastrukturåtgärder för att främja en långsiktig hållbar tillväxt läggs fram.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062