Christer G Wennerholm
Bussarnas nigningsfunktion används bara till 59 procent, trots att bussavtalen säger att bussarna alltid ska niga. Detta för att underlätta ombordstigning för resenärer med barnvagn eller rullator. Visserligen var situationen ännu sämre 2006 då bara 40 procent av bussarna neg, men , MP, är inte nöjd: - Utvecklingen går åt rätt håll, men oacceptabelt sakta. Det här skapar irritation och problem både för resenärer och chaufförer, säger han. Åke Askensten har i en interpellation till landstingsfullmäktige frågat (M) varför nigningsfunktionen bara används i begränsad utsträckning. Frågan tas upp till debatt den 10 februari. Miljöpartiet vill inte klandra busschaufförerna, vars stressiga arbetsmiljö partiet tidigare kritiserat. - Problemet är att bussentreprenörerna struntar i att utbilda förarna i den rätta tekniken. Det svåra är inte att använda själva nigningsknappen utan att stanna på rätt avstånd från trottoarkanten, säger Åke Askensten. Entreprenörerna uppger att de är rädda för att bussarna ska skadas om de stöter emot trottoarkanten om bussen niger för djupt. Minsta skada på bussen kostar tio tusentals kronor i reparation och driftstopp för en enda buss. - Det kanske inte så konstigt om man inte ger chaufförerna tillräcklig utbildning, säger Åke Askensten.