23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Klimatpolitiken ifrågasatt

Officiella svenska samhällsekonomiska värderingar i klimat- och trafikpolitiken ifrågasätts av forskare som framträdde på ett seminarium arrangerat av bilbranschorganisationer i veckan.
Runar Brännlund



Thomas Broberg





Text: Göran Forssén



Den svenska värderingen av koldioxidutsläpp avviker starkt från vad den vetenskapliga litteraturen säger och de värden som används i andra länder. Professor som är ledamot i regeringens vetenskapliga råd för klimatfrågor menar att det vetenskapligt motiverade värdet som bör användas är 0,14 kr per kg koldioxid. Istället används värdet 1,50 kr per kg koldioxid i Sverige i de samhällsekonomiska beräkningar som till exempel trafikverken gör. Det här framkom vid ett seminarium som BILSweden och Motorbranschens Riksförbund arrangerade torsdag 19 februari. Även forskaren vid Konjunkturinstitutets enhet för Miljöekonomi anser att vi använder för höga värden beträffande koldioxidutsläppen i våra svenska beräkningar. Thomas Broberg konstaterar att järnvägsinvesteringarna tjänar på att de för höga värdena används på koldioxidutsläppen, medan flyget och vägtransporterna förlorar på det. EU-Kommissionen har gett ut en handbok med värden som rekommenderas användas i samhällsekonomiska beräkningar på trafikområdet. Professor Jonas Eliasson, Centrum för transportstudier KTH, konstaterar att om värdena i EU-Kommissionens handbok är mer rätt än de värden som används i den svenska infrastrukturplaneringen på trafikområdet så missgynnas systematiskt väginvesteringarna och även korta pendlingsresor med järnväg. Jonas Eliasson anser vidare att vi skulle behöva ett bättre underlag för beräkningarna på godstransportområdet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157