Bakgrunden till avregleringen är det EU-direktiv som kräver en öppen tågmarknad där aktörer inom EU ska kunna köra trafik i vilket annat EU-land som helst. På regional nivå har avregleringen redan genomförts. SJ förlorade Öresundstrafiken 2007. När Deutsche Bahn, DB, aviserade att de lagt bud på tågtrafik i Västsverige uppgav SJ att bolaget inte ens tänkte försöka ta hem den trafiken. SJ:s vd Jan Forsberg är inte oväntat kritisk till avregleringen som han menar drabbar Sverige hårdare än andra länder. I tidningen Dagens Industri uppger han sig inte ha något mot konkurrens men att den är helt skev: Danska, tyska, franska och brittiska järnvägsbolag subventioneras kraftigt av staten. SJ har inte samma kraft trots att bolaget numer går med vinst för egen maskin. Enligt SJ:s egna beräkningar kan bolaget förlora så mycket som 20 procent av inrikesmarknaden när avregleringen införs. I så fall kan det innebära att omsättningen minskar med 1,2 miljarder kronor räknat på 2008 års bokslut. Om SJ tappar mycket av de lönsamma linjerna Stockholm-Göteborg respektive Stockholm-Malmö blir den negativa effekten avsevärd. Men SJ tänker inte ge sig utan strid. Tappade upphandlingar kommer att överklagas om SJ anser att konkurrensen är skev – och det kommer den att bli enligt Jan Forsberg när statsunderstödda aktörer är med och bjuder så som fallet är på regional nivå i Västsverige. 2008 blev som rt-forum tidigare rapporterat ett rekordår för SJ med en omsättning på 9 031 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster om 753 miljoner kronor.
SJ startar tågkrig
Persontrafiken på järnväg väntas bli helt avreglerad 1 januari 2010. Detaljerna kommer i regeringens proposition den 17 mars. Statliga SJ tänker slåss för att få behålla så mycket trafik som möjligt.
Bakgrunden till avregleringen är det EU-direktiv som kräver en öppen tågmarknad där aktörer inom EU ska kunna köra trafik i vilket annat EU-land som helst. På regional nivå har avregleringen redan genomförts. SJ förlorade Öresundstrafiken 2007. När Deutsche Bahn, DB, aviserade att de lagt bud på tågtrafik i Västsverige uppgav SJ att bolaget inte ens tänkte försöka ta hem den trafiken. SJ:s vd Jan Forsberg är inte oväntat kritisk till avregleringen som han menar drabbar Sverige hårdare än andra länder. I tidningen Dagens Industri uppger han sig inte ha något mot konkurrens men att den är helt skev: Danska, tyska, franska och brittiska järnvägsbolag subventioneras kraftigt av staten. SJ har inte samma kraft trots att bolaget numer går med vinst för egen maskin. Enligt SJ:s egna beräkningar kan bolaget förlora så mycket som 20 procent av inrikesmarknaden när avregleringen införs. I så fall kan det innebära att omsättningen minskar med 1,2 miljarder kronor räknat på 2008 års bokslut. Om SJ tappar mycket av de lönsamma linjerna Stockholm-Göteborg respektive Stockholm-Malmö blir den negativa effekten avsevärd. Men SJ tänker inte ge sig utan strid. Tappade upphandlingar kommer att överklagas om SJ anser att konkurrensen är skev – och det kommer den att bli enligt Jan Forsberg när statsunderstödda aktörer är med och bjuder så som fallet är på regional nivå i Västsverige. 2008 blev som rt-forum tidigare rapporterat ett rekordår för SJ med en omsättning på 9 031 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster om 753 miljoner kronor.