23948sdkhjf

BR: Regeringen lyssnade!

Sänkt fordonsskatt för tunga bussar – det föreslår regeringen i sin energi- och klimatproposition. Bussbranschens Riksförbund, BR, jublar över den efterlängtade förändringen.
Fordonsskatten för tunga bussar minskas till EU:s minimala skattenivåer för att delvis kompensera busstrafiken för ökade skattekostnader som följer av att dieselskatten höjs med totalt 40 öre till år 2013. En sänkning av fordonsskatten är en fråga som Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) länge drivit och som nu regeringen genomför.

Fordonsskatten för tunga bussar (över 3,5 ton) återgår till ungefär de nivåer som gällde fram till den 1 januari 2000, det vill säga omkring 1 500 kronor per buss. Detta innebär att bussbranschens utgifter minskar med närmare 190 miljoner kronor om året. Resurser som i stället kan satsas för en utökad kollektivtrafik.

– Det här är ett i raden av flera positiva besked för oss i bussbranschen från den svenska regeringen under det senaste året. Det visar också att lobbying i betydelsen envis, saklig, konkret och tydlig argumentation i rätt forum lönar sig. För medlemmarna i BR innebär det att den insats man gör för branschens gemensamma frågor genom att vara medlem i förbundet och själv engagera sig i branschfrågor också kan ge direkt ekonomisk nytta i företaget. Men mest kanske det är en seger för alla oss i den samlade kollektivtrafiken som gemensamt höjt våra röster och krävt plats i politiken för svensk kollektivtrafik och branschens företag – vi kan och vi vill vara en del av regeringens omställning till ett mer miljöanpassat samhälle, säger BR:s förbundsdirektör Anna Grönlund .

Med hänvisning till den allvarliga globala finanskrisen kommer dieselskatten att höjas först 2011 med 20 öre och 2013 med ytterligare 20 öre.

– Det är viktigt att regeringen inte höjer dieselskatterna under nuvarande ekonomiska krisläge. Krisen visar hur trubbigt styrmedel skatter är. De senaste nio månaderna har dieselpriset minskat med 3,80 kronor per liter samtidigt som transporterna och resandet har minskat. Sambandet mellan pris och transportarbete är inte så starkt som hävdas från politiskt håll. I stället för symbolpolitik är det viktigare att satsa på nya teknologier inom fordonsindustrin. Inte minst genom energieffektivare motorer och elektriskt drivna fordon, som hybridteknik och plug-in hybridfordon. Detta kan, tillsammans med en ökad satsning på svensk kollektivtrafik i vilken bussen är stommen, minska hela transportsektorns miljöbelastning, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125