Nästa generations kollektivtrafik måste bli bättre och effektivare för att kunna locka fler resenärer. Och fler resenärer är nödvändigt – om miljö- och klimatmålen ska kunna uppnås. För ett år sedan fattade därför fem av kollektivtrafikens branschorganisationer beslutet att inleda fördubblingsarbetet. År 2020 ska kollektivtrafikens marknadsandelar av de totala persontransporterna ha fördubblats. Fler måste låta bilen stå, är budskapet.
Kollektivtrafikdagen som arrangeras av tidningarna
RESFORUMoch
TRAFIKFORUMi samarbete med bland andra
Swebus,
PlanIT Sweden ABoch
Malmatorkommer att visa var branschen står i dag. Hur går det då med fördubblingsarbetet? Ännu är bilen dominanten när det gäller pendling mellan hem och arbete, kollektivtrafiken kommer först på tredje plats efter cykeln.
Så var det 2008 men nu händer det mycket och det händer snabbt. Om det talar
, vd för Svensk Kollektivtrafik och
Anna Grönlund, förbundsdirektör för BR, Bussbranschens Riksförbund. Anna Grönlund kommer speciellt att beröra hur busstrafiken kommer in i fördubblingsarbetet medan Charlotte Wäreborn Schultz ger en övergripande bild av vad som hänt hittills och vad som sker under den närmaste framtiden i fördubblingsarbetet.
Anders Knape, ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting, berättar om hur organisationerna han företräder ska bära sig åt för att öka kollektivtrafikåkandet.
Peter Danielsson, miljöchef på Volvo Bussar, slår ett slag för ”spårvagnar på gummihjul”, BRT, Bus Rapid Transit. Här förenas bussens flexibilitet med spårvagnens kapacitet.
, förbundsordförande Svenska Taxiförbundet, ska ge sin bild av den mest flexibla delen av kollektivtrafiken – taxibilarna.
Ulf Adelsohnsom en gång avreglerade taxibranschen fortsätter på avregleringstemat nu när hela kollektivtrafiken står inför en kommande avreglering. Ulf Adelsohn tänker den här gången syna avregleringen ur kundnyttans perspektiv.
Lars Kleppe, vd Alstom Transport Norden fortsätter med spårbunden kollektivtrafik, här handlar det om hans syn på hållbara transporter för en attraktiv kollektivtrafik och stadsutveckling. Om järnvägens möjligheter och ökat inflytande för tågresenärerna i framtiden talar
Jan Brandborn,tidigare generaldirektör i Trafiksäkerhetsverket, Banverket och Vägverket.
, Trivector, kommer att leverera sin bild av hur den nästa generations kollektivtrafik ska utformas för att få fler att åka med.
Dagen avslutas med en paneldebatt med
Ibrahim Baylan(S),
Karin Svensson Smith(MP)
, Nina Larsson(FP) och
Jan-Evert Rådhström(M). Anmäl dig redan i dag så får du rabatterat pris, klicka på ”Kollektivtrafikdagen” högst upp till höger på rt-forum.com!