Anders Hedenros
Genom ett treårigt avtal om telefonitjänster ska SJ:s effektivitet, tillgänglighet och säkerhet öka. Under avtalstiden ska ett nära samarbete mellan SJ och ICT se till att utveckla nya tjänster för att förbättra SJ:s konkurrenskraft. Avtalet bygger på en modern telefoniplattform som inkluderar tjänster för fast telefoni, mobiltelefoni och servicedesk. Tjänsten ska även underlätta logistik, underhåll och förvaltning av en stor mobiltelefonpark. – Vi får nu möjlighet att, i nära samarbete med SJ, utveckla nya tjänster anpassade för den växande marknaden för intelligenta transportsystem, ITS, säger chef på Banverket ICT. De levererade tjänsterna ska bland annat öka tillgängligheten för SJ:s tågpersonal via MobiSir, det järnvägsunika GSM-R-nätet. Detta betyder att tågpersonalen kommer att kunna öka servicegraden och resenärernas säkerhet. – Vi betraktar området telefoni som en viktig och strategisk funktion inom SJ. Vi har medvetet haft fokus på SJ:s åkande personal med högsta tillgänglighet och säkerhet samt övriga medarbetare med nya tjänster och bra kvalitet. Banverket ICT och The Institution i samarbete har levt upp till våra högt ställda krav på tillgänglighet, kvalitet, säkerhet och kostnadseffektivitet säger , CIO på SJ. Den 1: a maj ska SJ börja använda de nya telefonitjänsterna.