23948sdkhjf

Tydligare transportpolitik

Regeringen lämnade i veckan sin proposition om de nya transportpolitiska målen till riksdagen. Syften är att tydliggöra målen och hur de ska uppnås, enligt regeringen.
Propositionen med de nya transportpolitiska målen innebär betydande att den gamla spretigheten vässas till en klarare och tydligare politik. De tidigare sex delmålen ersätts med ett funktionsmål och ett hänsynsmål.

– De tidigare transportpolitiska målen har ofta kritiserats för att vara svårtolkade och besvärliga att tillämpa. Nu vill vi aktivt förnya och förenkla målen för att göra dem mer kraftfulla och användbara, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson .

Det transportpolitiska funktionsmålet tar avstamp i begreppet tillgänglighet. Transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet - och bidra till utvecklingskraft i hela landet.

Klimat
Transportsektorn har stora möjligheter att bidra till att minska negativ klimat- och miljöpåverkan i enlighet med samhällets övergripande miljömål. Det transportpolitiska hänsynsmålet stakar ut att klimatpåverkan stegvis kan minskas genom att energieffektiviteten ökar och beroendet av fossila bränslen bryts. År 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Transportsektorn ska även bidra till att övriga miljökvalitetsmål nås.

Trafiksäkerhet
Transportpolitikens hänsynsmål framhåller säkerhetsaspekten utifrån ett helhetsperspektiv. Tidigare har trafiksäkerhet i första hand berört vägtrafikområdet, medan kommande mål lyfter fram säkerheten för alla trafikslag. Antal omkomna och allvarligt skadade inom järnvägsområdet och luftfartsområdet ligger på ett lågt antal och minskar fortlöpande. Antalet omkomna inom yrkessjöfarten och fritidsbåtstrafiken minskar kontinuerligt och antalet allvarligt skadade ska halveras mellan 2007 och 2020. Antalet omkomna inom vägtransportområdet ska halveras och antalet allvarligt skadade minskas med en fjärdedel mellan 2007 och 2020. Takten i genomförandet av nollvisionen har därmed anpassats efter trafikslagen och gjorts mer realistisk.

De nya målen pekar bland annat på ökad användning av ny teknik och IT i syfte att minska säkerhetsriskerna. IT har en stor potential att bidra till samtliga mål om tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa, främst genom lösningar för effektivisering, förarstöd och övervakning.

Folkhälsa
För första gången lyfter de transportpolitiska målen fram behovet av en folkhälsovinkel i arbetet för att åstadkomma ett bättre transportsystem för alla dagliga användare. Det innebär att samhällets trafiklösningar ska gynna de som går, cyklar eller åker med kollektiva färdmedel. Motiveringen är inte enbart av klimat- och miljöskäl - cyklistens påverkan på den yttre miljön är minimal jämfört med bilistens. I hög grad handlar det om att skapa förutsättningar för bättre folkhälsa.

Dialog
Den nya förenklade målstrukturen har tagits fram i dialog med berörda myndigheter och organisationer. Den dialogen fortsätter och fördjupas nu, bland annat med syfte att utveckla indikatorer och mätmetoder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125