23948sdkhjf

Skåne lockade med mat

Med en delikat fisklunch och ståuppande Anna-Lena Brundin lockade Tourism in Skåne på årets TUR-mässa i Göteborg. Skåne är det perfekta resmålet, enligt lunchvärden som vill att ännu fler besöker landskapet. 
Anna-Lena Brundin var extra dragplåster under lunchen som arrangerades av Tourism in Skåne. Men Anna-Lena talade en så utpräglad skånska att många utsocknes förmodligen hade svårt att hänga med - men roligt var det. En riktgi ståuppkomik med udden riktad mot kollektivtrafikförseningar och litet turiststrul.

– Skåne har en unik mångfald på liten yta, regionen är perfekt för bussresor. Här finns många möjligheter till klimatsmarta resor, säger Caroline Lilja , områdesansvarig på Tourism in Skåne AB, tidigare Position Skåne.

Under de senaste tio åren har omsättningen för turismen i Skåne ökat med inte mindre än femtio procent. Under 2008 spenderade besökarna i Skåne 17.5 miljarder kronor. Samtidigt har antalet anställda i näringen fördubblats och är nu uppe i 12 300 anställda i 3 500 företag. Det innebar 1.9 miljarder kronor i skatteintäkter under förra året.

– Ökningen är mycket kraftig och trots lågkonjunkturen ser vi positivt på framtiden. Även om vi inte förväntar oss markant stigande besökssiffror, vi räknar med en ökning på 2 procent under 2009, så vi är optimistiska när det gäller omsättningen och sysselsättningen i näringen. Vi ökar nu takten och satsar hårt i uppförsluten, det har visat sig ge resultat i andra branscher, säger Pia Jönsson-Rajgård , vd för Tourism in Skåne.

- Vi räknar med att lågkonjunkturen och valutasituationen gör att fler svenskar semestrar i Sverige. Och Skåne är attraktivt. Fyra av tio svenskar som har besökt Skåne säger i våra undersökningar att de vill återvända. Vi räknar också med att fler danskar kommer hit och ett skånebesök ska bli lika naturligt för dem som att resa i Danmark. Därför satsar vi 13 miljoner kronor under de närmsta tre åren för att marknadsföra Skåne i Danmark. Satsningen gör vi tillsammans med Visit Sweden och vår besöksnäring, säger Pia Jönsson-Rajgård.

Tourism in Skåne ser det också som sin uppgift att hjälpa den skånska besöksnäringen att navigera rätt i lågkonjunkturen. Resmålen och turistupplevelserna i Skåne ska bli ännu mer lockande. Idag bidrar både EU, Länsstyrelsen, Region Skåne och en rad andra organisationer med ekonomiska bidrag till näringen. Att effektivt samordna dessa insatser är också en uppgift för Tourism in Skåne.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063