23948sdkhjf

Danskarna klimattuktas

Danskarna producerar massor av biogas – men inga bussar drivs av den. Nu ska Helsingborgs stad få danskarna att bli mer miljö- och klimatsmarta inför den internationella klimatkonferensen i höst.
I december kommer nästa stora världsmiljömöte att hållas i Köpenhamn, Cop 15. Eller Kyoto II om man så vill. Därmed kommer naturligtvis Köpenhamns egen miljö i fokus, de vill nu göra allt för att förbättra stadens trafik i en miljövänligare riktning. Det finns till exempel inga biogasbussar i miljonstaden medan alla stadsbussar i Helsingborg är gasdrivna. Detta trots att Danmark är en av Europas större biogasproducenter – men där används biogasen till i princip allt utom att driva fordon.

Eftersom Helsingborg ligger relativt nära blev det naturlig för Köpenhamn att söka hjälp där för att få klart för sig hur man driver stadstrafik med biogas. Uppdraget leds av Henrik von Porat, Trivector. Han har tidigare arbetat aktivt med Halsingborgs stad och deras biogasprojekt. Där finns också ett upplägg där upphandling av trafik sker genom ett trepartsupplägg: Skånetrafiken, Arriva och Helsingborts stad har samverkat för att skapa en slagkraftig och miljövänlig kollektivtrafik.

– Helsingborgs stad är lätt att ta sig till för kollektivtrafikens aktörer i Köpenhamn, vi kan visa upp den och samtidigt visa vägen till hur de själva ska bära sig åt. Och det är ju brottom, miljökonferensen startar i december och då vill köpenhamnarna visa att det är med på banan, säger Henrik von Porat .

Arbetet med att få fram biogasbussar i Köpenhamn och i andra danska städer sker genom ett samarbete mellan Region Skåne, Skånetrafiken och danska utrikesdepartementet som arrangerar Cop 15.

– Att Helsingborg får visa upp sig i de här sammanhangen är naturligtvis oerhört betydelsefullt också för oss. Det ger oss en rejäl fjäder i hatten internationellt, säger Henrik von Porat.

Helsingborg har inte bara legat i framkant när det gäller biogasdrift, staden har också arbetat hårt för att nå ett eget fördubblingsmål kallat ”Bussvisionen”. Projektet ”Bussvisionen” som inleddes 2005 har som målsättning att få stadstrafiken i Helsingborg fördubblad till 2013. Nu i halvtid konstaterar Henrik von Porat att projektet verkligen nått halvvägs – och han är övertygad om att Helsingborg kommer att nå hela vägen fram inom fyra år. Kanske till och med längre än så.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063